Air Raid - Point Of Impact

Air Raid - Point Of Impact

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met hun eerste EP, ’Danger Ahead’ en de daaropvolgende langspeler, ’Night Of The Axe’ leverden de jonge Zweden van Air Raid twee ontzettend sterke releases af, en behoorden gelijk tot de top van de NWOSHM (New Wave Of Swedish Heavy Metal), net als collegae Screamer, Enforcer, Steelwing, Katana en consoorten.

Bij jonge bands zoals deze ben ik altijd nieuwsgierig of ze op hun tweede langspelers net zoveel impact kunnen maken als op hun debuut, laat staan dat te overtreffen. Wat de tweede elpee van Air Raid, ‘Point Of Impact’, betreft kan ik volmondig “ja” zeggen. De heren zijn geen millimeter afgeweken van het geluid en de stijl die ze op de eerdergenoemde releases lieten horen, en zijn met een perfecte balans van de speed metal van de EP, en de meer melodieuze aspecten van het debuut gekomen. Wat we hier hebben is wederom met een stel kwalitatief hoogwaardige traditionele heavy/speed metal, en een brok pure nostalgie in de stijl van band zoals Iron Maiden, Grim Reaper, Running Wild en schoolvoorbeelden Judas Priest.

Het mag dan wel allemaal niet origineel of vernieuwend zijn, maar er is duidelijk veel tijd en energie gestoken in de composities en de arrangementen, en de heren zijn op zowel op speltechnisch en op songwriting niveau enorm gegroeid. Het magnifieke gitaargeweld van de heren Johansson en Karlsson, en hun krachtige riffs en mooie melodieën en solo’s zijn meteen in-your-face, en zorgen voor de ene hoogtepunt en kippenvelmoment na de ander. In tracks zoals ‘Wildfire’ en ‘Vengeance’ komen we zelfs klassieke invloeden van Malmsteen tegen. Ondersteund door een strakke, krachtige ritmesectie en pakkende vocalen houdt de band je constant bij de les.

De stem van nieuwe vocalist, Arthur Andersson, is in eerste instantie wel even wennen, daar deze een hogere stem heeft dan zijn geweldige voorganger, Michalis Rinakakis. De beste man heeft echter ook een mooie stem en is zeker niet minder sterk dan Rinakakis. Bovendien klinkt zijn hoge stem net iets meer 80s waardoor de muziek nog nostalgischer klinkt dan voor heen. Het album is dan ook van begin tot eind een ouderwets heavy metal feestje, en elke track (met ‘The Fire Within’ als mijn persoonlijke favoriet) is een hoogtepunt op zich. Kortom: verplichte kost voor eenieder die traditionele heavy metal een warm hart toedraagt.