Aevum - Impressions

Aevum - Impressions

Label : Fuel Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Aevum is een Italiaans gezelschap, gesticht door zangeres Evelyn Moon (sopraan) en pianist Richard (ruwe vocalen) begin 2008. Tegenwoordig bestaat de band uit zeven personen en hebben ze na een incubatieperiode met twee demo’s/EPs en de single ‘My Vampire’ in mei 2013 de eerste stappen naar erkenning gezet. Het debuutalbum ‘Impressions’ is nu een feit en daarop gaat de door klassieke muziek en gotische heftigheid geïnspireerde band een ware uitdaging aan. Enerzijds heb je het contrast tussen de hoge sopraanzang en de ruwe vocalen, waarbij invloeden uit death (lage grunts) en black (screams) aanwezig zijn. De teksten laveren tussen Engels en Italiaans, terwijl heldere mannelijke zang ook een duit in het zakje doet.

De muziek tapt allerminst uit één vaatje. Terwijl klassieke muziek en extreme metal de hoofdmoot vormen, ontwaren we eveneens folkachtige invloeden (doedelzak in ‘To Be Or… To Be’) en accordeon (het veelomvattende, progressief getinte ‘Monsters’). Blastbeats, dub step ritmes, koorzang, het komt allemaal voor in een lijvige track als ‘Blade’s Kiss’. Korte intermezzo’s (veelal instrumentaal) vormen het cement tussen lange tracks als het dertien minuten durende ‘The Battle’ (met bombast en neoklassieke gitaarloopjes, alsook kalmere passages) en bovenvermeld ‘Monsters’. De Italiaanse inborst vertaalt zich in heel wat pathos, sommige stukken zijn over the top bombastisch, maar fans van Therion, Haggard of Cradle Of Filth die voldoende tijd in het gebodene willen investeren, zullen vast een serieuze kluif hebben aan dit uur volgepropte, opera-achtige muziek. Eerder een rollenspel/musical dan een metalplaat en nog in opbouw tot betere samenhang. Een raad: drop niet alles in één track om maar te bewijzen dat je veelzijdig bent.