Darkest Horizon - The Grand Continuum

Darkest Horizon - The Grand Continuum

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Het is godgeklaagd dat sommige waardeloze bands een deal met een label hebben terwijl andere, zeer getalenteerde, clubs het alleen moeten doen. Dus rijst de vraag hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat het Duitse Darkest Horizon geen label heeft. Dit debuut album, ‘The Grand Continuum’, is het beste wat ik dit jaar op death metal gebied heb gehoord. Heel veel gevestigde namen zullen jammerend om hun moeder roepen als ze dit album gehoord hebben en deze band eindelijk bij een label kan tekenen. Godverdomme wat een heerlijk album is dit.

De death metal van Darkest Horizon wordt gedragen door een geweldige productie en verveelt geen moment. Als je jezelf een death metal fan noemt en je vindt hier geen moer aan ben je niet goed bij je hoofd. Alles wat deze stijl namelijk te bieden heeft zit er in: emotie, agressie, melodie, power, grunts, screams, blastbeats, techniek, prog en heerlijke drums. Dit is zo’n geweldig album omdat al de genoemde elementen tot een fantastisch, heel verhalend, geheel zijn gesmeed. Een paar van die elementen vragen echter om extra aandacht. De vocalen zijn redelijk afwisselend en sterk en hebben duidelijke een emotionele lading. Daarnaast zijn ze bruut en goed verstaanbaar. Top dus. De melodieën zijn werkelijk oorstrelend, ondanks de grunts. Prachtig zijn ze, na een paar keer luisteren voel je na elke break een climax met prachtige gelaagde gitaren, double bass en de meest geweldige melodieën. Alles klopt aan dit album. Het kan niet anders of dit wordt een hele grote, anders ben ik geen metal fan. Bands die je er in terug hoort zijn onder andere Amon Amarth, Bloodbath, Dark Tranquillity, This Ending en natuurlijk IronMaiden.

Dit is absoluut verplichte aanschaf voor iedere zich zelf respecterende (death) metal fan. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat het genre overstijgend is. Er is maar één score die dit goed beoordeeld. Een luistertip is onmogelijk, maar als het moet dan maar de bijgeleverde YouTube clip: ‘Interdimensional’. Helemaal afluisteren!!!