STAM1NA  - SLK

STAM1NA - SLK

Label : Sakara Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Horst : STAM1NA. Neen, er ging geen enkel lampje branden bij deze bandnaam toen de digitale promo rakkert aangaande hun zesde album 'SLK' in de mailbox naar onze aandacht lag te lonken. Nu krijgen we hier per jaar duizenden promo's binnen, dus het kan gebeuren dat ik hier en daar wat mis, maar als je na vijf platen hier nog steeds de grote onbekende bent moet er toch wat aan de hand zijn. Of ik zit gewoon niet op te letten.

En dat laatste is dus het geval. Ik heb namelijk de neiging om promomateriaal wat weerzinwekkend slecht is of totaal buiten onze core bizz valt r├╝cktsichlos te deleten, dus in eerste instantie dacht ik dat dit lot deze band ook steeds was beschoren. Na het beluisteren echter van 'SLK' was wel duidelijk dat deze twee eliminatie voorwaarden beiden niet van toepassing zijn op hetgeen STAM1NA laat horen. Integendeel zelfs, deze Finnen weten namelijk een aardig stukje gevarieerde moderne thrash neer te zetten, waarbij invloeden uit andere muzikale richtingen zeker niet geschuwd worden. Denk daarbij aan een basis van Soilwork en Darkane, waarbij er bij tijd en wijle klassieke hardrock voorbij komt (het orgeltje van Jon Lord), naast wat melodielijnen uit het grote In Flames boek, gelardeerd met klanken die getypeerd worden als industrial. Tel daar bij op wat uitstapjes naar symfonische black, een death metal grunt hier en daar en wat referenties naar 80s US thrash en je hebt een vaag idee wat je allemaal kan verwachten. Je moet de plaat echter wel wat tijd en aandacht geven om alle nuances eruit te halen, en je moet ook geen probleem hebben met het feit dat de heren alleen in hun moedertaal hun ding doen. Heb je dat geduld en die tolerantie, gun STAM1NA dan maar een paar luisterbeurten.