Inquisitor - Walpurgis - Sabbath Of Lust

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Pim B. : Als je naar de ontwikkeling van thrash metal kijkt dan zie je dat het genre steeds extremer werd na verloop van tijd. Als je het mij vraagt was ‘Reign In Blood’ van Slayer de katalysator. Na dat album werden meer en meer bands extremer in hun aanpak. Ik denk dan aan bands als Dark Angel, Whiplash of Sadus om er slechts enkelen te noemen.

In Nederland werd in 1992 ook een enorm agressief klinkende thrash metal band opgericht. Drie voormalige leden van de thrash band Desultory (zanger Alex Wesdijk, bassist Alex Bakker en drummer Wim van der Valk) begonnen de band Inquisitor. De line-up werd gecompleteerd met gitarist Erik Sprooten. Dit viertal nam twee geweldige demo’s op in 1993 en 1994. In 1996 verscheen het eerste album ‘Walpurgis - Sabbath Of Lust’ via het Belgische Shiver Records. Niet lang daarna viel het doek voor Inquisitor. Erik Sprooten vertrok naar Ancient Rites en Wim van der Valk richtte Centurian op. Tot zover de korte geschiedenis van de band. Waar het hier om draait is dat het album nieuw leven is ingeblazen. ‘Walpurgis - Sabbath Of Lust’ werd destijds onder leiding van Oscar Holleman opgenomen in de RS 29 studio. Ik was destijds een enorme fan van de band, want de thrash werd met zoveel overgave gebracht en klonk hard, snel, agressief maar bovenal blasfemisch. Niets ten nadele van de muziek, maar de gestoorde zang van Alex Wesdijk was daar zeker debet aan. Op thrash gebied is dit echt één van de beste albums van Nederlandse bodem. Het is dan ook niet meer dan terecht dat het album in opgepoetste vorm weer beschikbaar is. De opnames zijn overigens door JB van der Wal (Aborted, Herder) in zijn Hewwetover studio geremastered.

Van de elf nummers op het album stonden acht nummers al op de twee demo’s ‘Blasphemous Accusations’ en ‘Your Pain Will Be Exquisite’. Deze twee demo’s maken overigens ook onderdeel uit van deze reissue die als dubbel CD op de markt wordt gebracht. Ik kan je verzekeren dat ook beide demo’s zeer de moeite waard zijn. Voor mij waren de demo’s de eerste kennismaking met deze band. Het is mooi dat ze nu ook digitaal verkrijgbaar zijn en je hebt in één klap al het materiaal van de band in handen. Ook de liefhebber van vinyl kan de portemonnee trekken. ‘Walpurgis - Sabbath Of Lust’ komt namelijk voor het eerst op (rood) vinyl uit. De songs van de demo’s komen op een aparte LP, die ook op rood vinyl geperst wordt. Er is ook extra aandacht besteed aan de boekwerkjes waaraan veel niet eerder gepubliceerde foto’s zijn toegevoegd.

Het laatste nieuws is overigens dat Inquisitor weer gaat optreden. Op 8 november aanstaande staat de band op Molestfest in Ermelo en ze zijn ook geboekt voor Stonehenge 2015. De band bestaat dan uit de oerleden Van der Valk (drums), Sprooten (gitaar) en Bakker (bas). Zanger Alex Wesdijk is vanwege gezondheidsredenen niet meer van de partij. Wie zijn vervanger is, is nog niet bekend als ik deze recensie schrijf. Je kunt uiteraard wel genieten van zijn vocale erupties op deze essentiële re-release!

Meer informatie