White Empress - Rise Of The Empress

White Empress - Rise Of The Empress

Label : Peaceville | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : White Empress, de nieuwe focus van Cradle Of Filth’s belangrijkste componist Paul Allender, brengt de eerste officiële schijf uit. Ik zal maar met de deur in huis vallen: nee, het is geen tweede Cradle Of Filth en ja, je herkent ogenblikkelijk de sound en stijl van Allender terug. De groteske symfonische aankleding, de downtuning, het dwingende en puslerende geluid met de perfecte scoop op zijn effecten, het is er allemaal. Maar zangeres Mary Zimmer (Luna Mortis) geeft uiteraard een hele andere draai aan de identiteit van de band. Ze heeft een bereik om jaloers op te worden, met haar klassieke achtergrond en eveneens het vermogen bruut te zingen, zet ze een breed palet van emoties op, gesterkt door de grandeur die je op basis van eerdere beschrijvingen al mocht verwachten. Het is in hoofdzaak symfonische death metal, maar daarmee is de lading absoluut nog niet gedekt.

De band toont overigens ook ex Coal Chamber bassiste Chela Harper, gitarist Jeremy Kohnmann (The Awakening), toetsenist Will Graney (The Awakening) en allround drummer Zac Morris, die hier zijn brute kant laat zien, maar die in het verleden zijn brood heeft verdiend bij onder meer Ugly Kid Joe. Bij elkaar vormt het een synergie die de afgrond langs de hel verkent, maar tegelijk ook ruimte biedt voor persoonlijke emoties. Die laatste niet teveel hoor, wees maar niet bang, het blijft gewoon een ode aan horror, maar die spaarzame momenten zorgen wel voor meer diepgang dan bij een band die alleen maar effect nastreeft. Maar dat effect bereiken ze wel degelijk. De vraag is hoeveel kans van slagen een nieuwe band vandaag de dag nog heeft, maar dit werk verdient zonder meer je aandacht even een paar keer. Ik zeg een paar keer, want denk maar niet dat je na een eerste luisterbeurt een representatief beeld hebt van wat de schijf biedt. Dat monster moet je blijven voeden. Dit gaan de popmetalfans niet trekken, dit is voor fijnproevers.