Meshuggah - The Ophidian Trek

Meshuggah - The Ophidian Trek

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Remie : Meshuggah live beleven is een behoorlijk ervaring, en samen met mij zijn er vele anderen die die dat kunnen beamen. In februari 2010 verscheen hun eerste live release in de vorm van ‘Alive’ en met het uitbrengen van ‘The Ophidian Trek’ komt daarop een soort van vervolg.

De aftrap wordt verzorgd door ‘Swarmer’, het ideale nummer om je nekspieren eens even goed op te warmen voor het vuurwerk wat later komt. ‘Swarmer’ is één van mijn persoonlijke favorieten van het album ‘Kolos’ welke het erg goed in een live uitvoering omdat het die intense opbouw bezit die Meshuggah zo typeert. De meeste tracks die uitgevoerd worden op de DVD zijn afkomstig van de laatste twee releases en net zoals op de vorige DVD is er niets te vinden wat van de eerste twee albums afkomstig is. Natuurlijk, dit zijn klassiekers, maar omdat Meshuggah er daar wel meer van heeft geschreven mis ik ze niet echt. Tracks als ‘Combustion’ en ‘Bleed’ bijvoorbeeld zijn er twee die voor wat ouderwetse mosh-pit actie zorgen. De beukende ultra-zware grooves vind je weer in ‘Obzen’ en ‘Lethargica’. ‘Mind’s Mirros’, ‘In Death – Is Life’ en ‘In Death – Is Death’ is een drieluik van epische proporties en zijn daarom de ideale afsluiters. Daarbij krijg je in de aftiteling nog even het rustige maar melancholische ‘The Last Vigil’ voor je kiezen.

Het voornaamste verschil in vergelijking met ‘Alive' is dat ‘The Ophidian Trek’ compleet gefocust is op Meshuggah’s live performance. ‘Alive’ bezit bij vlagen een wat documentaire-achtig karakter omdat er wat achter de schermen video’s tussen de live-tracks verweven zitten. En dat was voor sommigen een kritisch puntje. Daarom is ‘The Ophidian Trek’ mijns inziens de betere toevoeging op Meshuggah’s catalogus geworden. Ook belangrijk is dat de mix, verzorgd door Daniel Bergstrand, ook een stuk beter is dan de voorganger. Wederom is het op verschillende locaties opgenomen waaronder Wacken 2013 en The Brixton Academy (Londen), wat de variatie zeker ten goede komt.

Met ‘The Ophidian Trek’ is het Meshuggah gelukt hun indrukwekkende intensiteit op het podium te vertalen naar je huiskamer, en vanwege de uitmuntende performance zal het respect voor deze geweldenaren alleen maar toenemen.