Meshuggah - I

Meshuggah - I

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Release type: Re-release

Remie : Voor de meeste fans van Meshuggah klinkt deze EP zeer waarschijnlijk bekend in de oren. In 2004 werd deze namelijk al uitgebracht als een one-track EP en onlangs is er de beslissing geweest om het kleinood wederom uit te brengen, maar dit keer voorzien van twee live tracks en het in 2003 opgenomen ‘Pitch Black’.

‘I’ is natuurlijk waar allemaal om draait op deze EP, en voor mij is dit een echte Meshuggah klassieker, en zou beschouwd kunnen worden als een samenvatting van hun hele oeuvre. Waar veel bands in meer dan twintig minuten durende tracks rustig van start gaan, wind Meshuggah er geen doekjes om. Gelijk vanaf het begin word je in je gezicht gestompt met een donderende riff, eentje die nog wel eens aanleiding kan zijn naar een flinke burenruzie. En dat is niet het laatste wat je aan extremiteiten voorgeschoteld krijgt. Het nummer heeft weinig grote pieken en dalen, maar ondanks dat bezit het meer dan genoeg diversiteit. Het grootste verschil tussen de 2004 en 2014 versie is dat de mix in de 2014 versie wat meer gedefinieerd is, zodat alles wat gearticuleerder en helderder klinkt. Geen verschil van dag en nacht maar wel merkbaar aanwezig.

Daarnaast vinden we op deze schijf de twee live tracks ‘Bleed’ en ‘Dancers To A Discordant System’ (die ook al op de ‘Pitch Black’ EP te vinden was). Wederom twee Meshuggah klassiekers met een goed geluid en allebei zeer sterk uitgevoerd. Uiteindelijk komen we bij ‘Pitch Black’ aan, die me wat herinnert aan het werk dat op de ‘None’ EP terug te vinden is, maar dan voorzien met het latere acht-snarige geweld. Het heeft die mooie fusion-jazz achtige vibe waaraan die typische Meshuggah intensiteit aan toegevoegd is. Voor de nieuwere fans is deze re-release zeker de moeite waard. Heb je alles van Meshuggah al in huis dan dient dit waarschijnlijk alleen als aanvulling voor de collectie.

Meer informatie