Lonewolf - Cult Of Steel

Lonewolf - Cult Of Steel

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Franse heavy metal brigade Lonewolf is erg actief de laatste tijd. Slechts een jaar na het fantastische ’Army Of The Damned’ kwam het kwartet met de eveneens fantastische ’The Fourth And Final Horseman’, en slechts vijftien maanden later komen de mannen eind deze maand met de zevende langspeler, ‘Cult Of Steel’.

Tja, wat kunnen we nog zeggen over Lonewolf? Deze band heeft zich keer op keer bewezen, en heeft keer op keer kwalitatief hoogwaardige albums afgeleverd vol prachtige heavy/speed metal in het straatje Running Wild, Grave Digger, Hammerfall en soortgelijke (voornamelijk Duitse) acts. Op ‘The Fourth And Final Horseman’ liet het kwartet een melodieuzere en meer epische kant van zich horen. Hoewel we die invloeden ook op deze plaat tegenkomen (‘Funeral Pyre’ en ‘Mysterium Fidei’) wordt de tempo op ‘Cult Of Steel’ over het algemeen hoog gehouden, en hebben we hier een typische Lonewolf heavy/speed metal plaat. Het album sluit dan ook perfect aan bij de voorgaande platen en is van hetzelfde hoge kwaliteit dat we van de heren gewend zijn. De songs staan dan ook vol met krachtige riffs, aanstekelijke gitaarmelodieën en pakkende zanglijnen, en met het titelnummer, ‘Hell’s Legacy’, ‘The Grey Wolves’ en het prachtige ‘Werewolf Rebellion’ heeft de plaat een aantal absolute hoogtepunten. De rest van songs doen daar echter niet voor onder en houden je gedurende de speeltijd van 50 minuten van begin tot eind gefocust.

En nee, van originaliteit en vernieuwing is wederom geen sprake, en daar gaat het ook helemaal niet om. Waar het om gaat is kwalitatief hoogwaardige heavy metal zoals deze hoort te klinken, en Lonewolf weet precies dat te brengen. Fans van de eerdere albums en fans van eerlijke rechttoe rechtaan melodieuze heavy/power/speed metal kunnen ‘Cult Of Steel’ dan ook gerust in huis halen.