Sun Caged - Sun Caged

Sun Caged - Sun Caged

Label : Lion Music | Archiveer onder

Sander : P.S. (pre scriptum): De hieronder volgende recensie is door een chauvinist geschreven. Dit heeft tot gevolg dat enige logus of ratio ver te zoeken is en ik durf dan ook met zekerheid te zeggen dat alles met veel pathos en subjectiviteit op papier is gezet. Toch denk ik dat een objectief geschreven epistel geen afwijkende beoordeling ten gevolg zou hebben gehad.

Geachte lezer,

Zoals in het Nederlandse voetbal al meermalen is gebleken hoeft de kwaliteit van een team niet de optelsom van de talenten van de individuele teamleden te zijn. Ego-tripperij en het elkaar niet gunnen van speelruimte kan dan fataal zijn. Maar ik kan jullie gerust stellen, want ondanks het hoge niveau van de bandleden van Sun Caged zijn ze teamspelers. Hierdoor klinkt hun debuutplaat 'Sun Caged als een eenheid.

De plaat is afgemixt door Arjen 'Ayreon' Lucassen, hetgeen hij eigenlijk nooit doet voor andere bands. Hij is dan ook groot fan van de band en het feit dat Joost toetsen speelde op zijn Star One tour heeft waarschijnlijk ook wel geholpen. Iedereen die het werk van perfectionist Lucassen kent weet dus dat het met die mix wel goed zit. Een vol geluid waarin genoeg ruimte is voor de verschillende instrumenten en de zang blijft overeind in het totaalgeluid zonder te overheersen.

Ik heb de band eerder al live aan het werk gezien en ik was toen niet echt te spreken over de vocale prestaties van Andre Vuurboom, want hij haalde de hoge noten niet altijd. Gelukkig blijkt hij hard geoefend te hebben en is de zang erg gevarieerd. De hoge uithalen zijn zuiver en worden afgewisseld met cleane en licht vervormde zang. 'Home' is een van mijn favoriete nummers. Het begint als een pracht ballad, maar halverwege gaat het nummer over in een echt metal nummer met een aantal vreemde maatsoorten, om weer te eindigen als ballad. Er staat geen slecht nummer op de plaat en horen is geloven. Opvallend voor een prog metal plaat is het ontbreken van een instrumentaal nummer en ook binnen de nummers komen geen onnodig lange instrumentale stukken voor. De band schrijft gestructureerde nummers, zonder tekort te doen aan hun kwaliteiten als muzikant.

'Sun Caged' is een ijzersterke plaat, maar niet echt innovatief te noemen. Dat is in een tijd waar ieder melodielijntje wel al een keer gespeeld is en iedere mogelijke stijl al met een andere ge-over-crossed is ook geen vereiste meer. Zelfs niet binnen de progressieve metal. Want zoals collega Dr. Evil Smith en ik al vaker opgemerkt hebben, zijn er ook binnen de progressieve metal vastomlijnde stijl regels. Deze heren kennen de regels en hebben ze buitengewoon goed toegepast. Want met name door de combinatie van de vele maatwisselingen en het Kevin Moore-achtige keyboard geluid doet de plaat sterk aan 'Awake' van Dream Theater denken. Maar dat kan alleen maar als compliment opgevat worden, toch?

Met deze plaat zet Sun Caged zichzelf meteen op de kaart in de progmetal wereld. Het album biedt een goede afwisseling tussen agressieve en ingetogen stukken. Voor deze debuutplaat "maar” 91 punten, want ik ben er van overtuigd dat deze band muzikaal nog lang niet uitgegroeid is. Hun tweede plaat wordt ongetwijfeld nog extremer en ik hoop ook wat meer jazz/fusion invloeden te horen, want die mis ik een beetje.

Dan wil ik tenslotte afsluiten met een advies: Koopt deze plaat!

Hoogachtend,

Uw recensent