Blackberry Smoke - Leave A Scar

Blackberry Smoke - Leave A Scar

Label : Earache | Archiveer onder bluesrock

Wim S. : Het gaat goed met Blackberry Smoke, de band uit Georgia rondom de gebroeders Turner. In eigen land heeft de band al bijna dezelfde status als gearriveerde Southern rockers als Lynyyrd Skynyrd en Atlanta Rhythm Section, maar ook Europa lijkt nu warm te lopen voor de muziek van de band. Er staat weer een uitgebreide tour gepland voor oktober en november die de band ook naar ons land brengt (Hengelo en Amsterdam). Daarom is de release van deze dubbel CD/DVD qua timing uitstekend gepland.

De twee CD’s van ‘Leave A Scar’ bestaan uit een registratie van een optreden dat de band deed in North Carolina. De 22 nummers laten een prima band horen die in de live uitvoeringen niet veel afwijkt van de studioversies. Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Want voor mij is het meest kenmerkende aan Southern rock als genre juist dat de gitaristen live ontzettend veel ruimte krijgen (in sommige gevallen zelfs wat teveel ruimte) om lekker los te gaan op hun instrument. Dan duren liedjes plotseling geen vier maar vijftien minuten. Lekkere lange jams zoals we kennen van bands als Allman Brothers, Outlaws en The Black Crowes. De uitzondering daarop is Gov’t Mule; die zoeken het met name in de groove. Na het beluisteren van deze live registratie merk ik dat ik niet echt onder de indruk ben, vooral dus door het ontbreken van die typische Southern live feel. De nummers klinken stuk voor stuk lekker maar spetteren doet het vrijwel nooit. Verder is zanger Charlie Starr een prima frontman (en wat heeft hij geweldige bakkebaarden!) en heeft hij zeker een aardige stem, maar haalt hij niet het niveau van bijvoorbeeld Ronnie van Zant of Gregg Allman. Blackberry Smoke mist dus de meest essentiële elementen van een top Southern rock band wat mij betreft. Maar leg mijn woorden alstublieft niet te negatief uit, want dan zou je gaan denken dat dit een slechte band is. Dat is dus zeker niet zo. Blackberry Smoke is echt een prima band. En ze doen het goed bij de wereldkampioenschappen ‘welke band heeft de langste haren ter wereld’, met Obituary als geduchte concurrent.

De DVD is veel leuker dan de twee live CD’s. We zien een gedreven band, hoewel muzikaal dus ingetogen, die op interactieve wijze met het publiek bezig is. Dat zaaltje in North Carolina ziet er overigens top uit: niet te groot, met een fraai balkon en met heel veel mooi licht. De beelden lopen rustig in elkaar over, wat plezierig kijkt. Ook de opzet van de DVD is leuk: het live optreden wordt afgewisseld met korte interviews met de bandleden; we zien ze in hun eigen omgeving (op de boerderij, lekker klussen aan een auto) en komen zo met name ook wat te weten over de drijfveren van de heren. Sympathieke gasten zijn het ook. Gasten die thuis in Georgia minder hippie-achtig zijn, je associeert ze dan niet direct met de onvermijdelijke Perzische tapijten op het podium. Anderhalf uur kijkplezier.