Queen - Live At The Rainbow '74

Queen - Live At The Rainbow '74

Label : Virgin Records | Archiveer onder hardrock / aor

Horst : Queen was in de eerste helft van de jaren 70 gewoon een hardrock band. Mocht U die stelling al niet onderschrijven omdat U aardig op de hoogte bent van het repertoire van deze legendarische band uit die era, dan ligt die conclusie wel behoorlijk voor de hand na het beluisteren van 'Live At The Rainbow '74'. Van het slappe spul wat de band in latere jaren zou kenmerken was in 1974 nog weinig te bekennen, en hun shows waren, zeker voor die tijd, gewoon hard.

'Live At The Rainbow '74' bevat precies wat de titel al beschrijft. Het zijn de opnames van twee shows die de band dat jaar in hetzelfde theater deed voor verschillende tours ter ondersteuning van de albums 'Queen II' en 'Sheer Heart Attack' . De opnames die toentertijd gemaakt zijn hebben schijnbaar de tand des tijds doorstaan en zijn nu in verschillende formaten verkrijgbaar. Alle informatie over het hoe en waarom van deze plaat kan je hier vinden, evenals alle bijzonderheden over de verschillende vormen waarin dit kleinood verschenen is. Verder hoef ik U uiteraard niet uit te leggen hoe Queen klinkt als ze stevig staan rocken. Wat ik nog wel kwijt wil is dat ik dit persoonlijk één van de betere live werkjes van de band vind. Vooral live materiaal uit de jaren 80 gaat nogal eens gebukt onder de bij vlagen minder geworden stem van Freddy Mercury, maar daar is op deze release nog geen sprake van. Een mooi document van een nog jonge en hongerige band op de drempel naar het grote succes. Soms zou je willen dat ze nooit verder gekomen waren.

Meer informatie