Vanderbuyst - At The Crack Of Dawn

Vanderbuyst - At The Crack Of Dawn

Label : Van Records | Archiveer onder hardrock / aor

Pim B. : Vanderbuyst debuteerde in 2010 met hun zelf getitelde album. We leven nu in 2014 en het vierde album ‘At The Crack Of Dawn’ is een feit. Deze jongens zitten dus niet stil. Tussen het veelvuldig optreden door is er tijd genoeg om nieuwe tracks te schrijven. Dat dit trio goede nummers schrijft, wisten we al. Op dat vlak is er niets nieuws onder de zon te vinden op ‘At The Crack Of Dawn’. De belangrijkste wijziging zien we terug in de productie van dit album.

De eerste twee albums werden live in de studio opgenomen. Het derde album was veel meer geproduceerd met de nodige overdubs, waardoor er meerdere lagen waarneembaar zijn. ‘At The Crack Of Dawn’ heeft ook een geweldige productie en klinkt toch anders. Vanderbuyst heeft ditmaal niet opgenomen met Pieter Kloos in de Void Studio. De band is deze keer naar Antwerpen afgereisd om samen met Martin Furia het album op te nemen. Furia is overigens ook de geluidsman bij de live optredens van Vanderbuyst. Hij is erin geslaagd om Vanderbuyst een prima geluid mee te geven. Het klinkt heavy maar ook clean. Een productie die je kunt vergelijken met bands uit de jaren 80. Niet zo zoetsappig als ‘Hysteria’ van Def Leppard, maar meer in lijn met producties van bands als Van Halen, Kiss en Black ’n Blue. Een productie die heel erg goed past bij de songs van Vanderbuyst.

Wat betreft de composities is er een lichte verschuiving waarneembaar. Nog steeds lijken bands als Van Halen en Thin Lizzy een grote invloed te hebben, maar deze keer hoor ik ook duidelijke invloeden van Kiss terug. Hier en daar hoor ik zelfs flarden Queen. Belangrijkste factor is echter dat de songs allemaal erg sterk zijn en een eigen karakter hebben. Het album is als geheel erg consistent, maar de individuele songs zijn geen herhalingsoefening van elkaar. Dat vind ik het sterkste punt van ‘At The Crack Of Dawn’. Kortom, Vanderbuyst levert een volwassen album af met een ijzersterke productie. Daar moeten ze nu zeker de vruchten van kunnen gaan plukken.