Nightfall - I Am Jesus

Nightfall - I Am Jesus

Label : Eyes Of Sound | Archiveer onder

Aernout : Het regent. Hard. Binnen staat de verwarming laag en draait mijn cd-speler volle toeren. Het schijfje dat door mijn speakers blaast is 'I Am Jesus' van Nightfall. Grieks, en vooral heel goed. Pakkende riffs, lekkere drums, goede grunt, en bovenal, fijne, erg fijne (en meezingbare) melodieën. Dat valt natuurlijk te verwachten van een melodische death metal band. Al is die dan Grieks. Voor wie Nightfall nog niet kende volgt hier een korte introductie:

Ze bestaan al meer dan tien jaar en in 1992 kwam de eerste plaat ('Parade Into Centuries') uit. Op de volgende plaat werden blast beats gebruikt, en op de plaat daar weer na bleek wel dat Nightfall steeds meer de brutere 'metal'-kant op ging. 'Lesbian Show' in 1997 vormde de ware doorbraak voor deze mannen. Hierna trad even Mark Cross (Helloween, Metalium) tot de band toe, maar hij is op de drums alweer vervangen door George Kollias. Na drie jaar vrijwel absolute stilte ('Diva Futura' EP in 2000), komt de band nu met een nieuwe line-up en een sterk maar toegankelijk melodisch (soms zelfs bijan symfonisch) death metal album, met een briljante titel. Vooral omdat ze hem als autobiografisch presenteren. Waarom ook niet?

I am Jesus, this is who I am
Never died, never been a man
Stand by me under the stars
I love you; I envy your human scars.

Het is bijna poëzie, boordevol emoties als pijn, verlangen en eenzaamheid. Bassist Efthimis Karadimas legt met zijn stem een dusdanig grote diversiteit aan de dag, dat het niet meer dan fair is om die stem als extra instrument te bestempelen. Het negende nummer, "Treasures in Aramaic Tears (Echelon)” heeft qua stem en tempo bijvoorbeeld heel wat weg van My Dying Bride. Het elfde heeft qua stem en sfeer dan weer wat van Tiamat ten tijde van hun wereldplaat 'Wildhoney', met veel rustpunten en dergelijke. Sowieso is 'I am Jesus' een absolute sfeerplaat, zij het emotioneel wat minder uitgebalanceerd dan 'Wildhoney'. 'I Am Jesus' is donker, grauw, zwaar, kwaad en agressief. Geen plaat om op te zetten als je je vriendinnetje op een romantisch etentje wilt trakteren. Tenzij ze natuurlijk van goede muziek houdt. Dan zit je bij 'I Am Jesus' aan het goede adres.

Nog een leuk feitje? De eerste persing wordt gelimiteerd tot 1000 exemplaren en komt in een leren doos. Black Lotus heeft het hem wederom geflikt. Bij dezen dan ook meteen het verzoek aan Horst, of hij voor mij de Black Lotus Records releases achter wil houden.