Bullet - Storm Of Blades

Bullet - Storm Of Blades

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Twee jaar na de laatste plaat ’Full Pull’ komt de Zweedse AC/DC met een nieuwe langspeler. Samen met Wolf is Bullet een van de eerste bands van de nieuwe old-school metal stroming uit Zweden en heeft in de afgelopen veertien jaar een aardige reputatie en fanschare opgebouwd. Persoonlijk kon ik de muziek van deze mannen altijd wel waarderen, en keek ook wel uit naar de vijfde langspeler, ‘Storm Of Blades’.

Aangezien de band nooit een millimeter afweek van hun sound en stijl verwachtte ik van ‘Storm Of Blades’ ook “meer van hetzelfde”. En inderdaad, de basisformule is nog altijd hetzelfde, maar de band heeft de zaken ook iets anders aangepakt. De band is vooral steviger te werk gegaan en de tempo over het algemeen iets omhoog gegooid. Hierdoor is het heavy metal element in de muziek een flink stuk omhoog gegaan. Hoewel men zich, zoals gezegd, heeft vastgehouden aan de basisformule, zit er door de zwaardere en stevigere aanpak veel meer vaart in de plaat, en doet men hier meer denken aan Accept en eerdere Judas Priest. Het nog intensere tourprogramma van de band in de afgelopen twee jaar heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, daar het geheel een veel beteer live-gevoel ademt. De komst van de nieuwe gitarist Alexander Lyrbo (die vooral in de death metal wereld actief is geweest) zal daarnaast zeker ook invloed hebben gehad op de nieuwe aanpak.

Als de band na de intro losbarst met het fantastische titelnummer word je gelijk bij de strot gegrepen en het word je onmogelijk gemaakt om stil te blijven zitten. Daarna komt daar nauwelijks verandering in en de band houdt je constant op het puntje van je stoel. Dit is Bullet in absolute topvorm. De plaat bevat simpelweg geen zwakke momenten. Alle negen tracks (de intro niet meegeteld) zijn erg sterk, met ‘Riding High’, ‘Tornado’ en de snellere ‘Hawk Eyes’, ‘It’s On You’ en het magnifieke titelnummer als uitschieters. Alles bij elkaar is ‘Storm Of Blades’ dan ook ongetwijfeld de sterkste plaat van de heren tot nu toe en het bewijs dat ze hun hoge positie binnen het genre absoluut verdienen. Fans van het eerdere werk en fans van stevige 80s hardrock/heavy metal kunnen ‘Storm Of Blades’ gerust in huis halen en zich een verslaving rijker maken.