Onkel Tom  - H.E.L.D.

Onkel Tom - H.E.L.D.

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Sicktus : Onkel Tom... Zelfs mensen die Sodom niet kennen, kennen waarschijnlijk wel een deuntje Duitse bierschlagerthrash van Tom Angelripper en z'n mannen. Sterker nog, wie ooit op Wacken is geweest, kent geheid - al dan niet bewust - een flink deel van het repertoire van dit Sodom sideproject dat sinds 1995 (vooral Duitse) festivalweides omtovert tot een hupsende en brullende dronken massa. De band is een typische love it or hate it act. De haters gebruiken zinnen en rationele argumenten die beginnen met "Duitsers en humor..." of het klassieke en goed onderbouwde "Ik ga liever gewóón dood!". De liefhebbers... De liefhebbers gebruiken geen argumenten. Die gebruiken bier, liefst per literpul en zingen (lees: brullen) mee.

Ik reken mezelf tot de liefhebbers. Natuurlijk, muzikaal is het niet de meest progressieve band op aard (proest) en de teksten moeten het vooral hebben van de ingrediënten "La", "Bier", "Schnapps", "Bier","Lalala", "Wurst", "Woohoohohooo" en "Bier", ongeveer zoals een Manowar plaat het moet hebben van "King", "Sword", "Blood", "True", "Metal", "Brothers" en vooruit, "Woohoohohooo", maar dat mag de pret niet drukken. Toch? Mooi. Indien u, beste lezer, desondanks één van de weinigen bent die de band niet kent: Onkel Tom staat dus bekend als een reizend zuipgezelschap, waar "Spass machen!" belangrijker is dan inteluele teksten en doordachte en doorwrochte songwriting. En stel zatte, thrashende onbenullen uit Duitsland, zo u wilt. Groot was dan ook mijn verbazing toen bleek dat de nieuwe Onkel Tom schijf zowaar... Enigszins... Een... Eeehm... Sja... Serieuze kant op gaat, zowel tekstueel als muzikaal.

Bekomen van de schrik? Ok. Laat me dat dan meteen wat nuanceren. De plaat begint met een intro dat is gebaseerd op het intro van Slayer's 'Hell Awaits' intro en gemusiceerd wordt met onder andere een geluid dat het midden houdt tussen gesnurk, scheten, festivaldixidiaree en open ploppende bierflessen, om daarna meteen door te gaan met een vrolijk meezingbare thrasher. 'Zu Wahr, Um Schön Zu Schein' is echter gewoon een goed nummer, met een stevige Die Toten Hosen / Dezperadoz vibe. Dat laatste is overigens opvallend, want gitarist Alex Kraft - de drijvende kracht achter Dezperadoz - is er op 'H.E.L.D.' voor het eerst sinds lange tijd niet meer bij. Net bekomen van de - wat mij betreft positieve - verrassing, zetten de mannen me alweer op het verkeerde been over waar het heengaat met deze plaat, door op te volgen met de typische 1-2-3-4 zuipen kraker 'Alcohol'. Juist, u snapt het, met als belangrijkste tekstuele bestandsdeel het juweeltje "Alcohooool, wooohoooohoooo Alcohol, wooohoooohoooo Alcohol...." en als muzikale blauwdruk een oemta, tot vier tellen, break, versnellen, tot vier tellen, break, versnellen... Kijk, zo kennen we ze weer, deze drankorgels.

Daarna verrassen de Gelsenkircher echter wederom, dit keer met een soort thrashballad over een kater 'Am Morgen Danach', om daar direct weer achteraan te knallen met een wederom wat Die Toten Hosen-achtige 'Was Euch Nicht Passt'. Ook de Böhse Onkelz hoor ik hier flink in terug. 'Vom Paradies Gen Suden' heeft vervolgens weer een lekker meezingbare en direct catchy pretpunk vibe.
Het voert wat te ver om alle dertien nummers op 'H.E.L.D.' de revue te laten passeren, maar de mix tussen pret, alcohol en serieuzere en zwaarmoedigere nummers ('Ich Bin Noch Am Leben'), de humorvolle, flauwe maar ook meer doordachte teksten werkt bijzonder goed. Helemaal geen flauwe covers dan? Meezing medleys? Verthrashte schlager-krakers? Nope. Op 'H.E.L.D.' is het ditmaal enkel authentiek eigen werk wat de klok slaat. Wie bij het horen van een zin als "een eerlijke combinatie tussen pretpunk, rauwe thrash en lompe hardrock" nog niet is afgehaakt en liefst ook de Duitse taal machtig is, doet er goed aan deze plaat eens te gaan checken. Wat mij betreft een ijzersterke, enorm pakkende plaat - en een absolute verrassing!

'H.E.L.D.' komt uit in drie versies, de reguliere jewel case CD, een digipack CD versie met twee bonustracks en een (witte) dubbel LP met nog een derde bonustrack. Oh, en voor wie zich afvroeg waar het acroniem H.E.L.D. voor staat: "Hart-Ehrlich-Laut-Durstig"!