Flashback Of Anger - Terminate And Stay Resident

Label : IceWarrior Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Bij de bandnaam ging voorzichtig een belletje rinkelen. Ken ik deze band niet? En ja hoor, na een blik in het Lords archief kwam ik mijn review tegen van het album ‘Splinters Of Life’ maar constateerde ook direct dat dat alweer vijf jaar was geleden. De band heeft in die tussentijd niets gedaan. Althans, daarvan blijkt niets uit de bijgeleverde bio. En na een paar luisterbeurten blijkt er muzikaal eveneens niet veel veranderd te zijn. Flashback Of Anger staat nog steeds garant voor een portie melodieuze metal die zeker gehoord mag worden.

Waar op het vorige album de keyboards nog een vrij dominante rol speelden, krijgen op ‘Terminate And Stay Resident’ vooral de twee gitaren van de heren Cercato en Lotti alle ruimte om te excelleren. Die gelegenheid pakken de heren met beide handen aan. Deze nieuwe release is dan ook heavier dan het voorgaande werk, iets wat wij natuurlijk alleen maar toejuichen. Alessio Gori zingt nog steeds hoog, verzorgd en nagenoeg accentloos en de songs zitten goed in elkaar. Bij vlagen klinkt het een tikkeltje te glad wat mij betreft en zou een rauwer geluid wonderen kunnen doen. Maar laat ik niet teveel zeuren maar vooral lekker headbangen op uptempo rockers als ‘Mother Soldier’ (beetje a la Pretty Maids) en ‘Black Prince’, het Teutoonse gevaarte ‘Hiroshima & Nagasaki’, of rustig wegdromen bij powerballads als ‘Don’t Let Me Fade’ of het verbluffend romantische ‘My Angel’. In deze laatste track horen we de klasse van de band in optima forma. Over paar jaar maar weer een nieuwe plaat?