Godiva - Godiva

Godiva - Godiva

Label : Limb Music | Archiveer onder

Tormentor Erich : Nog niet zo gek lang geleden had ik een Zwitserse death metal band te pakken namens Censored. Deze band kon mij behoorlijk bekoren. Nu is het tijd voor Zwitserse heavy metal in de vorm van dit Godiva. De band is al sinds 2001 bij elkaar. Men begon ooit als coverband (wie niet?) maar tegenwoordig is men vooral in eigen land al behoorlijk met het eigen materiaal aan de weg aan het timmeren. Zo kan de band terugwijzen op voorprogramma shows bij Freedom Call, Dokken en Primal Fear, en ook de headline positie op Swiss Metal Attack 2002. Dit jaar is men met de producers Tom Naumann en Achim Kohler (bekend van Sinner en Primal Fear) de House Of Music Studio in Winterbach ingedoken, en het resultaat mag men verrasend slecht noemen.

Waarom? Omdat vanaf de eerste track al duidelijk wordt dat Godiva hele typische Duitse heavy metal speelt die gewoon niet boven het gemiddelde zal uitkomen. Luister maar eens naar 'Heavy Metal Thunder'. Dat nummer is net zo clich als de titel. Voeg hierbij een zanger die denkt dat hij net zo hoog moet piepen als Udo, maar wel daardoor de plank misslaat. Het lijkt wel of de band dit zelf ook in de gaten heeft en daarom op enkele songs een andere (lagere) stem inzet. Maar deze stem moet dan weer een nummer inzingen zoals 'Let The Tanks Roll', en dit nummer was in 1984 misschien wel tof voor bij een live concert, anno 2003 zal niemand dit meer pikken: op het ritme van "boem boem tjak hoor je: "Hell yeah, let the tanks roll, rock 'n roll.

Begrijp me niet verkeerd. De productie is goed, de tijdsduur en de uiterlijke verzorging ook. De muzikanten beheersen hun instrumenten voldoende, weten een aardige noot te spelen en de zanger(s) doen ook echt wel hun best, maar het geheel is gewoon te zwak om mij nog te doen opkijken. Hierdoor kan ik niet anders concluderen dan een overbodige release.