Deep Purple - Graz 1975

Deep Purple - Graz 1975

Label : earMUSIC | Archiveer onder hardrock / aor

Horst : Dit is een leuke vraag voor een metal quiz: "Hoeveel live platen zijn er inmiddels verschenen van Deep Purple?" Nou, dat zijn er nog al wat. Toen ik het opzocht kwamen er verschillende getallen boven drijven, maar als je zou antwoorden dat het er officieel rond de 40 zijn zit je vast in de goede richting. Feit is wel dat dit eigenlijk vrij bizar is: de band bestaat nog, maakt nog steeds platen, maar heeft veel meer live platen op het palmares staan dan studio albums. En dan kan je jezelf de vraag stellen: "hoeveel versies van 'Smoke On The Water' heeft een mens nog nodig?"

Als liefhebber kan het me natuurlijk nooit genoeg zijn, maar dan wil ik inderdaad wel 'nieuwe versies' horen en geen hapklare brokken afkomstig van andere reeds lang geleden uitgebrachte platen. En dat is meteen het grootste bezwaar tegen deze registratie van de show in Graz (Oostenrijk) uit 1975. Niet alleen is de show incompleet (de toegiften missen), ook wordt het geheel door de platenmaatschappij uitgebracht onder het mom van "70 minutes of previously unreleased material". Natuurlijk jongens, neem even lekker een ander in de maling. Slechts 'The Gypsy', 'Lady Double Dealer' en 'Smoke On The Water' zien nu voor het eerst sinds de opnames hun release, de andere vijf nummers verschenen reeds in 1996 op 'MK III The Final Concerts'.

Maakt dit boerenbedrog het geheel nu tot een slechte plaat? Neen, zeker niet. Deze show was één van de laatste optreden met Ritchie Blackmore nog in de gelederen, die vlak daarvoor zijn ontslag bekend had gemaakt. Met deze en andere verhalen in het achterhoofd is de spanning op het podium bijna voelbaar, maar bij tijd en wijle wordt er nog genadeloos goed gemusiceerd. Je kan het een en ander het beste vergelijken met 'Live In Europe' (1976). Zelfde tour, zelfde mensen en ijzersterk materiaal gespeeld onder hoogspanning. Voor de consument met geld teveel een prima aanvulling op de collectie.

Tracklist:
01. Burn
02. Stormbringer