Eidolon - Apostles Of Defiance

Eidolon - Apostles Of Defiance

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Ralph : Eidolon begon ooit als instrumentaal studio project van de gebroeders Drover (gitaar en drums), maar heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot een echte band. Nou ja, echte band..het Canadese gezelschap heeft er al wel de nodige bezettingwijzigingen op zitten. Vanaf het debuut "Zero Hour heeft de band een reputatie opgebouwd als power/speed metal formatie die zeker in underground kringen allang geen onbekende meer is.

Met "Apostles Of Defiance ligt de zesde langspeler vanaf begin oktober in de schappen. Ook dit keer is het een degelijk album geworden, dat meer dan eens terug grijpt naar de roemruchtige jaren tachtig/negentig. Een mix van bands als Testament, Vicious Rumors en vooral Metal Church maken van "Apostles Of Defiance een zeer aangename plaat voor liefhebbers van het genre. Daar moet ik wel bij vermelden dat Eidolon geenszins een kopie van deze bands is maar wel degelijk een eigen geluid heeft. "Scream From Within is een sterke opener, waarin alleen de zang wat achter blijft maar dat wordt later gelukkig goed gemaakt. Het titelnummer is een heavy slepend nummer waar veel in zit en dat zelf een diepe grunt laat horen. Van gewelddadig en snel ("Volcanic Earth) tot progressief ("Apathy For A Dying World), het komt allemaal voorbij, waarbij de melodie een sleutelrol vervuld. Ook herinneringen aan het oude Fates Warning komen regelmatig boven drijven. De heldere doch heavy productie zorgen er voor dat alles goed te horen is.

Slotconclusie is dat "Apostles Of Defiance een sterke plaat is die je wat vaker moet horen om hem goed te leren kennen. Eidolon is geen "hap-slik-weg band, maar vraagt het een en ander van de luisteraar, en da's best lekker in een tijd dat de markt overspoeld wordt met lichtverteerbare rechttoe rechtaan muziek.