Khaoz - I, Creator Of Damnation

Khaoz - I, Creator Of Damnation

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Drie jaar na het debuut ‘Salvation Through Bloodshed’ kom ons eigen Khaoz (voortgekomen uit [ex-]leden van o.a. Sinister, Houwitser, Pleurisy, Dead Head en The Embodiment) met de opvolger ‘I, Creator Of Damnation’. Zowel het debuut als de daarvoor verschenen EP ‘Twist the Knife a Little Deeper’ kon ik waarderen, al vond ik de vele tempowisselingen en de modernere invloeden soms afbreuk doen op de muziek.

Op de tweede langspeler gaat Khaoz in dezelfde stijl verder, maar heeft de zaken ook iets beter aangepakt. Ten eerste heeft men gekozen voor een ouderwetsere aanpak. Ten tweede – om het heel kort door de bocht te zeggen – hebben de heren hier niet moeilijk lopen doen. De moderne invloeden, technisch poespas en (naar mijn mening onnodig) vele breaks zijn een flink stuk afgenomen. Hierdoor zit er veel meer vaart in de plaat, klinkt de muziek pakkender, en heeft veel meer impact. Begrijp me niet verkeerd, want de nummers bevatten genoeg afwisseling en wisselt men regelmatig tussen snelle blast stukken en tragere, zware, duistere mid-tempo passages. Over het algemeen ligt de nadruk echter op beukwerk en old-school Zweedse death metal a la oude (Zweedse) Grave, Unleashed, en Entombed, maar ook oude Sinister en God Dethroned ten tijde van ‘The Christhunt’.

Ook op geluidstechnisch niveau verkeert ‘I, Creator Of Damnation’ in een betere staat dan de voorgaande releases. Met Harris Johns (bekend van o.a. Sodom en Kreator) achter de knoppen heeft de plaat en lekker zware en ouderwetse productie meegekregen die perfect bij de muziek past. Bovendien komt de afwisseling tussen de screams en grunts veel beter uit de verf. Alles bij elkaar is ‘I, Creator Of Damnation’ een sterk album die fans van ouderwetse (Zweedse) death metal zeker zal aanspreken. Het album is te bestellen via de band’s Bandcamp pagina.