The Body Politic - Egressor

The Body Politic - Egressor

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Remie : In 2011 bracht deze Canadese progressieve metal band met ‘All To Human’ hun debuut plaat uit die destijds al goed ontvangen was en nu is het na ongeveer drie jaar tijd om iets nieuws uit te brengen in de vorm van de EP ´Egressor´.

De band speelt een stijl die vergelijkbaar is met de bands Periphery, Monuments, Tesseract en Intervals. Juist! Dit is een dergelijke band die daarom al snel het labeltje djent met zich mee gaat krijgen. Polyritmische ritmes voorzien van toegankelijke cleane vocalen die afgewisseld worden met grunts en screams. Daar moet ik nog even aan toevoegen dat er een specifiek gitaargeluid en speeltechniek is waar al die bands graag gebruik van maken. Dit is iets wat deze band zeker niet vreemd is en al deze elementen weten ze ook uitstekend te brengen. Daar zit eigenlijk ook direct het addertje onder het gras. Door die specifieke samenstelling zijn bands vaak lastig van elkaar te onderscheiden, maar toch wist ik bij de The Body Politic iets te vinden wat ze herkenbaar maakt. Bij de track ´Swing For The Fences´ wordt je hier en daar aangenaam verrast door een soort van duizelingwekkende agressieve benadering die mij af en toe deed denken aan het werk van de band Sikth, iets wat ook in de daarop volgende tracks terug te vinden is. Ik moet daaraan toevoegen dat eerder genoemde bands zeker ook Sikth invloeden bevatten, maar The Body Politic heeft daar toch een andere benadering in weten te vinden die mij erg goed bevalt.

Baanbrekend is het allemaal nog niet maar ik wil voorop stellen dat The Body Politic met ´Egressor´ muziek van hoog niveau heeft afgeleverd die zich goed kan meten met andere sterke releases die afkomstig zijn van bands uit de djent stroming.