Sick Of It All - Last Act Of Defiance

Sick Of It All - Last Act Of Defiance

Label : Frontiers Records | Archiveer onder punk / hardcore

Patrick : Agressief, fel en geen blad voor de mond nemen. Het zijn zomaar wat woorden die al meer dan vijfentwintig jaar typerend voor Sick Of It All zijn. Het zal dan ook niemand verbazen dat deze typeringen ook het nieuwe album ‘Last Act Of Defiance’ van toepassing zijn. Veertien tracks, waarvan er twaalf tweeënhalve minuut of minder duren (de andere twee blijven ook keurig onder de drie minuten): de opgekropte frustratie en verontwaardiging wordt er in korte, felle tracks uitgespuugd. Spierballen riffs tot melodieuze lijnen, de zware bas grooves, de variatie en het duidelijk ventileren van een mening en zeggen waar het op staat. Zoals altijd put de band inspiratie uit politieke en sociale controverses en op macht beluste despoten die de fundamentele rechten van de mens beperken. Je komt beukende tracks (‘2160’, ‘Sidelined’), referenties aan punk (‘Outgunned’), stampende meezingers (‘Never Back Down’, ‘DNC’) en opgefoktheid (‘Losing War’, ‘Act Your Rage’) tegen. Ja, daarmee sluiten de nummers aan bij het geluid dat we van Sick of It All gewend zijn. En dat is toch ook precies zoals we ze willen horen? Tue Madsen is ook deze keer weer verantwoordelijk voor het geluid en een dik, stevig geluid, waarmee de intensiteit van Sick Of It All mooi voor de dag komt, is wat er uit de hoge hoed komt. Een gastrol is er voor Mad Joe Black (Wisdom In Chains) in ‘Facing The Abyss’.

Er zullen vast weer genoeg mensen zijn die het nieuwe album zullen afzetten tegen klassiekers als ‘Blood, Sweat And No Tears’, ‘Built To Last’ en ‘Scratch The Surface’. Het zal me een zorg zijn … ‘Last Act of Defiance’ is een prima hardcore album, waarmee Sick Of It All na achtentwintig (!) jaar nog steeds bewijst toonaangevend in de hardcore te zijn.