Oberon - Dream Awakening

Oberon - Dream Awakening

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Een nieuw album van Oberon? Dat is een grote verrassing! Ooit schaften we ons het titelloze debuutalbum (in feite een MCD) aan als zijnde één van de eerste uitgaven van Prophecy Productions. Aanleiding was de prachtige song ‘L.I.T.L.O.T.W.’ wat staat voor ‘Love Is The Light Of The World’. Hierin merk je al de spirituele, mystieke benadering van het leven door de bezieler van dit alles: de Noor Bard ‘Oberon’ Titlestad. Daarna bracht hij in eigen beheer nog twee albums uit: ‘Mysteries’ (1998) en ‘Anthem’ (2011) waarop hij meer en meer het pad van de experimentele ambient koos. Vervolgens volgden jaren van muzikale stilte, want die tijd werd besteed aan zelfontwikkeling. Deze innerlijke zoektocht op weg naar een hoger bewustzijn duurde tot Kerstmis 2011, want toen begon Oberon aan de preproductie van wat later ‘Dream Awakening’ zou worden. Natuurlijk waren er voor die tijd een aantal ideeën in songs gegoten. Het is de reflectie van de persoonlijkheid van de muzikant in al zijn facetten, een schijnbaar sobere plaat die getuigt van zo’n diepgang dat we er stil van worden.

Het beeld van de feniks, oprijzend uit as, staat voor het conceptuele thema van ‘Dream Awakening’. Het vertelt het pad van de ziel op weg naar het grote ontwaken, of zelfs de verlichting. Zonder dat we er een naïef hippiegevoel of wereldvreemde wazigheid aan overhouden, legt Bard de vinger op de wonden van onze maatschappij. Dit scherpe inzicht wordt uitgedrukt in poëtische woorden, zodat we meer dan eens spontaan flarden gaan noteren omdat ze zo mooi zijn. Het resultaat van deze denker heeft dan ook geleid tot een album dat zowel muzikaal als tekstueel een gelouterde maturiteit etaleert, maar tezelfdertijd ontwapend puur is. Niet gebonden aan aardse belangen en dat is uitzonderlijk.

Het album vangt introvert en beschouwend aan met ‘Empty And Marvellous’: een man met heldere stem en zijn akoestische gitaar. Vrees niet: dit gaat geen stoffig akoestisch pleidooi worden. Want daar hebben we als tweede song al het elektrisch versterkte ‘Escape’ in al zijn Pink Floydiaanse schoonheid. Zwevende muziek met heerlijke bedenkingen verzinken al spoedig in een stuwend amalgaam van heftige gitaren, met een prachtig instrumentaal stuk als gevolg. Maar Bard toont zich ook vooral singer-songwriter in de volgende vier songs. Met akoestische gitaar plus piano/keyboards weet hij in ‘In Dreams We Never Die’ en ‘Flight Of Aeons’ toch te ontroeren. Maar het is vooral ‘Dark World’ en het titelnummer dat ons kippenvel bezorgen. ‘Dark World’ gaat tot op het bot in zijn zwartgalligheid, met een dreigend donker koor om de dramatiek van het gegeven kracht bij te zetten. Voor het titelnummer verwijs ik je gewoon naar de eerste drie zinnen… als je daar geen rillingen van krijgt, zijn mijn woorden niet aan jou besteed. De contemplatieve sfeer verandert bruusk in ‘I Can Touch The Sun With My Heart’: een uptempo rocknummer dat door zijn vlotheid en aanstekelijke melodielijn zowaar een hit op de radio zou kunnen worden. Toch verwerkt onze artiest er nog dat duister koor in alsook glijdende gitaarsolo’s. De kosmos: dat is ook een thema dat Bard nauw aan het hart ligt. Tijdens ‘Phoenix’ is een gevoel van verrijzenis inderdaad niet ver weg. Het klinkt bijna profetisch met zijn fantastische zinsneden. Het dromerige ‘Secret Flyer’ is ook catchy en gaat van akoestisch naar elektrisch met veel… daar gaan we weer… Floydiaans gitaarspel. Dit is een erg spiritueel album, sereen, met stuwende bas in ‘Machines That Dream’ en een eclectische weergave van de leegheid der materiële zaken al kunnen ze dikwijls een hulp zijn. ‘Age Of The Moon’ is ook swingende rock, met orkestratie en speciale geluidjes naar een opgang, om er ten slotte nog enige ingetogen momenten aan toe te voegen als uitgeleide naar een betere wereld. Meer dan ooit actueel dacht ik… Laat deze muziek alvast een pleister op de wonde zijn en je in gedachten laten verzinken.