Bon Jovi - New Jersey: Deluxe Edition

Bon Jovi - New Jersey: Deluxe Edition

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Horst : Ik mag graag vloeken in de kerk, en zeker waar het muziek aangaat. Ik laat me door niets of niemand vertellen wat ik leuk moet vinden, en zeker niet wat ik links zou moeten laten liggen. Het enige criterium wat ik daartoe hanteer is mijn eigen smaak, en de rest is flauwekul. In tegenstelling dan ook tot veel mensen die ik ken die ernstig last hebben van de Pavlov reflex "commercieel is kut" en zonder verder onderzoek alles wat ook maar een hit gescoord heeft dogmatisch afwijst, is een hitnotering van een hardrock of metalband voor mij zeker geen reden om het combo in kwestie voortaan te negeren. Ik bedoel, Kiss, Europe, Def Leppard, Extreme, Guns N' Roses, Iron Maiden, Vandenberg, Van Halen, noem ze allemaal maar op, hebben stuk voor stuk uitstekende platen gemaakt met daarop menig klassiekertje, en dat zou je volgens de puristen allemaal moeten mislopen omdat de bands ooit commercieel succes hebben behaald? Sodemieter even lekker op zeg. Die attitude vond en vind ik behoorlijk achterlijk. Dat je een band niet goed vind omwille van hun muziek is fair enough, maar totaal negeren louter op basis van behaald succes is stupide. En dat geld ook in het geval van Bon Jovi.

Sedert mijn eerste kennismaking met deze band ten tijde van het debuut in 1984 is hun rock mij altijd prima bevallen, en heb ik ze - met uitzondering van een handvol zeikballads - nooit kunnen betrappen op prutswerk. Wel moet ik zeggen dat voor mij hun beste werk dateert uit de jaren 80 en 90. In ieder geval was ik zeker niet ontevreden toen deze re-release van 'New Jersey' (1988) op de mat lag. Dit album was natuurlijk één van de grootste klappers van de band. Met vijf hitnoteringen en uiteindelijk een zevenvoudige platina status (alleen al in de USA zeven miljoen exemplaren verkocht) was het voor de wereld wel duidelijk dat de band, na het ook zeer succesvolle 'Slippery When Wet', geen eendagsvlieg was. En tot op de dag van vandaag staan tracks als 'Lay Your Hands On Me', 'Bad Medicine', 'Born To Be My Baby', 'Blood On Blood, '99 In The Shade' en bovenal 'Homebound Train' nog steeds als een huis.

Zoals bekend is ´New Jersey´ inmiddels en wederom opnieuw uitgebracht (dit wordt de derde keer na 1998 en 2010), maar de bonus op deze versie is werkelijk alleraardigst. Naast de reguliere plaat vinden we op CD 1 de (bekende) bonustracks 'The Boys Are Back In Town', 'Love Is War' en de akoestische versie van 'Born To Be My Baby'. Echt interessant is CD 2, want daar staat de complete "The Sons Of Beaches" demo op welke nog niet eerder released was. Check de onderstaande tracklist maar even voor feitjes, maar dit soort addities zijn zeker de moeite waard. Mocht je nog meer geld teveel hebben kan je ook overwegen om de 'Super Deluxe Edition' te kopen. Daar zit namelijk een DVD bij met daarop de documentaire 'Acces All Areas: A Rock & Roll Odyssey' en New Jersey: The Videos', welke in een grijs verleden ooit op VHS verkrijgbaar waren. De fans en andere liefhebbers weten wat ze moeten doen.

DISC 1:
Lay Your Hands On Me
Bad Medicine