Wovenwar - Wovenwar

Wovenwar - Wovenwar

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Remie : De totstandkoming van Wovenwar wordt door veel mensen waarschijnlijk niet als nieuws beschouwd maar voor de mensen die niet weten wat hier aan vooraf ging alsnog een korte samenvatting. Wovenwar is een band dat afgezien van zanger Shane Blay (Oh, Sleeper) louter ex leden uit de band As I lay Dying bevat en was aanvankelijk was bedoeld als gitarist Phil Sgrosso’s sideproject. Maar door de schuldbekentenis van AILD frontman Tim Lambesis die in een rechtzaak verwikkelt was en een gevangenisstraf van ze en een half jaar opgelegd kreeg zijn alle overgebleven leden van AILD onderdeel van Wovenwar geworden.

Ondertussen is hun debuutplaat met gewoon de naam Wovenwar opgenomen die op 31 juli gereleased werd. In april dit jaar al werd er met de track 'All Rise' een preview gegeven wat direct hoge verwachtingen met zich meebracht. Onmiskenbaar daarin was de rol van Blay, zijn toegankelijke benadering met een pop-achtig en gepolijst stemgeluid zal niet iedere metal fan bevallen maar dat hij een zeer talentvolle zanger is valt niet over te discussiëren. Vanaf eerder genoemde opener 'All Rise' blijft een constante stroom van vakkundig in elkaar gebouwde tracks je de oren in vliegen. Samen te vatten als een perfecte cocktail van beukende grooves, technische riffs, smaakvolle leads, sterke hooks en pakkende refreintjes waarin de talenten van ieder bandlid overal goed de ruimte krijgt. Dit komt in het bijzonder naar voren in de tracks 'Profane' en 'Archers' waarin vooral goed gebruik wordt gemaakt van het bereik dat Blay bezit. Als kers op de taart is er nog eens sterke productie met een perfect uitgebalanceerde doch bombastische eindmix. Een ware traktatie voor je trommelvliezen.

Het album telt exclusief intro en outro maar liefst dertien tracks en daarin ligt maar een klein minpuntje. Afgezien van afsluiter de 'The Prophets' dat tevens de sterkste op het albums is vind je bij de eerste luisterbeurt niet veel variatie. Maar na een paar luisterbeurten en slechts een klein beetje moeite valt er zeker nog wat te ontdekken. Dat gegeven zorgt ervoor dat deze debuutplaat niet snel gaat vervelen. Het zal me overigens niet verbazen dat Wovenwar met een release van dit hoge niveau een poort weet te openen naar een groot publiek.