The Black Dahlia Murder - Fool 'Em All

The Black Dahlia Murder - Fool 'Em All

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Remie : 'Fool Em All!' Alweer de tweede achter de schermen en live DVD release van deze technische melodieuze death metalband genaamd The Black Dahlia Murder. Geleverd met 3D bril voor een extra spectaculaire beleving. Ik neem aan dat ik je niet hoef te vertellen wat als inspiratie heeft gediend voor de titelnaam maar mocht je geen idee hebben dan moet ik je dringend verwijzen naar de videografie van de band Metallica. De mensen die de DVD uit 2009 hebben gezien weten dat deze band je lachspieren met grote regelmaat weet te triggeren. Mooi! Ik heb namelijk in tijden geen fatsoenlijke komedie meer gezien.

De documentaire is opgenomen tijdens de Warped tour in 2013 en geeft een duidelijk beeld van de avonturen van de band. Met wat drank en marihuana als brandstof hoef ik je niet te vertellen wat de gevolgen zijn bij het in nuchtere toestand al maffe kwintet. Een serieuze documentaire is het dus niet geworden dus verwacht geen informatie die de rest van je leven zal veranderen. Als er ergens serieus wordt dan zijn het de korte momenten waar gekletst wordt over het vertrek van een paar oud leden van deze band. De 3D bril zorgt ervoor dat de zo nu en dan rondvliegende piemels, magische raketten, sombrero┬┤s en krachtvelden je rond de oren vliegen. Af en toe treft je een paar van de bandleden in een nachtclub of een feest waar zij hun danspasjes tonen. Duidelijk is dat de heren geen dansambities hebben maar het is alsnog vermakelijk om te zien. De eerste DVD kan ik eigenlijk ook in het kort als vermakelijk en grappig omschrijven.

Dan aangekomen bij DVD 2 waarop de eerste helft gevuld is met live materiaal die tijdens de Warped tour opgenomen is en de tweede helft tijdens een tour door Europa. Het mag dan een verzameling van beeldmateriaal maar kwalitatief is het overal prima. Vooral de vele shots van en vanuit het publiek geven een mooie indruk van de sfeer tijdens de optredens en geven zo het gevoel alsof je er echt bij bent. Het geluid is ook van zeer hoge bijna studio kwaliteit zonder dat het live gevoel verdwijnt. De heren spelen daarbij strak en geven nog eens een overtuigende performance weg. Ik heb TBDH nog nooit live gezien maar na het zien van deze DVD heb ik ze in ieder geval hoog op mijn verlanglijst staan van must see bands. 'Fool Em All' is daarom niet alleen vermaak voor de fans maar ook voor mensen die niet zo bekend zijn met de The Black Dahlia Murder.