Rage - Soundchaser

Rage - Soundchaser

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Tormentor Erich : Lang voordat er leven was op de planeet aarde zoals wij dat kennen waren hier al bezoekers van een andere planeet. Deze bezoekers vonden het hier fijn vertoeven en men zorgde zelfs voor leven op aarde door fossielen te creëren die zich dan later weer ontpopten tot mensen. Deze mensen werden echter steeds boosaardiger en uiteindelijke besloten de bezoekers om de aarde maar te verlaten. Voordat ze weggingen moesten ze echter wel nog hun 'soundchasers' verstoppen. Dit waren halve aliens met biologische eigenschappen. De soundchasers dienden om de vrede op aarde te bewaren zonder dat de mensheid dit in de gaten had. Hun naam dankten ze aan het feit dat ze werden geactiveerd via muziek. De soundchasers werden verstopt onder het eeuwige ijs van de Antarctica. Hier leefde deze wezens voort in grote steden. Maar omdat niets meer heilig is en de mensheid alles moet ontdekken werden ook de soundchasers ontdekt en zouden ze uiteindelijk uitsterven.

Wat een verhaal hè! Maar wel mooi het verhaal van deze plaat. Rage heeft op hun zestiende release behoorlijk hun best gedaan met dit concept. Het verhaal is al apart en sterk, en de muziek is ook goed te pruimen. De stevige hard rock/heavy metal zoals je die ook al hoorde op voorganger 'Unity' wordt hier weer ten gehore gebracht, maar deze keer met iets meer gevoel voor melodie en zelfs wat speels. Natuurlijk zijn er weer de nodige stampers aanwezig. Luister maar eens naar 'War Of Worlds', 'Defenders Of The Ancient Life' en 'Human Metal'. En ook de semi ballads die we van Rage kennen komen weer te voorschijn in de vorm van 'Death Is On It's Way' en 'Flesh And Blood'. Maar het zijn vooral de tracks zoals 'Soundchaser', 'Great Old Ones' en 'Secrets In A Weird World' die nogal wat melodieuze aspecten met zich meebrengen. Een verrassende aanpak als je het mij vraagt.
Alle songs zijn wel weer voorzien van die duidelijke structuren en de zeer herkenbare refreinen, waardoor de tracks al na een of twee luisterbeurten uitnodigen tot meezingen. En wat ik met speels bedoel? Daarmee bedoel ik de computerachtige stemmetjes die soms even zomaar wat tussendoor zeggen zoals bij de intro. Of dat drummachientjes ritme in het begin van 'Secrets' dat best wel wat lijkt op het trainingsritme van die Russische boxer (Dolf Lundgren) uit Rocky 4.

Het instrumentale vakmanschap van de heren Wagner, Smolski en Terrana maken de cd af, en over de productie hoeft ook niemand te klagen. Bovendien weten de fans nu eindelijk wat meer over dat rare wezen dat al vaker op de hoezen van Rage te zien was. Maar het is beste om het allemaal zelf te ontdekken.