Crazy Rain - Life Illusion

Crazy Rain - Life Illusion

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De geschiedenis van deze band gaat terug naar 1988 (!), maar men is niet verder gekomen dan een tweetal demo’s in 1991 en 1994. Twintig jaar later is het debuut ‘Life Illusion’ een feit. Wat we hier hebben is melodieuze power metal met een progressief randje. Het is duidelijk dat de band zijn roots in de jaren 80 en begin 90 heeft.

De muziek doet regelmatig denken aan het 80s en 90s werk van bands zoals Queensryche en Fates Warning, maar ook Metal Church en consoorten. Tegelijkertijd klinkt men geenszins oubollig of gedateerd en laat ook invloeden van modernere power metal, en alles wat er in de afgelopen twee decennia op gebied van power metal en prog aan de orde is geweest. Zo doet de band regelmatig denken aan Edguy, wat vooral komt door de zang. In de zwaardere mid-tempo passages doet men soms denken aan Black Sabbath ten tijde van Tony Martin en komen we ook invloeden van latere Ozzy tegen. Al met al klinkt men daarnaast typisch Italiaans, waarbij de vergelijking met bands zoals Domine, Vision Divine en vooral Labyrinth niet onopgemerkt blijven. Het feit dat Olaf Thorsen (Labyrinth/Vision Divine) verantwoordelijk is geweest voor de productie zegt wat dat betreft ook wel genoeg.

De negen tracks (de outro niet meegerekend) die Crazy Rain op ‘Life Illusion’ laat horen mogen er zeker wezen. De composities zijn sterk en op instrumentaal en vocaal gebied laat de band weinig te wensen over. Alhoewel de nummers over het algemeen voldoende afwisseling bevatten, is het gros van het materiaal behoorlijk melodieus en mid-tempo waardoor de aandacht helaas snel verslapt. De nummers lijken niet altijd even goed op gang te komen en wordt het geheel op den duur iets te langdradig. Een aantal snelle uitbarstingen hier en daar hadden de plaat zeker goed gedaan. Maar ach, misschien is dit gewoon te progressief voor mijn smaak. Al met al is ‘Life Illusion’ een solide debuut en een degelijk melodieuze power metal album met een ouderwetse charme. Niks meer, maar zeker ook niks minder. Fans van het genre moeten deze band eens uitchecken.