Accept - Blind Rage

Accept - Blind Rage

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Sinds de reünie in 2010 zit het legendarische Accept weer flink in de lift. Zo bracht men in ‘Blood Of The Nations’ en ‘Stalingrad’ twee sterke albums uit en is tussendoor uitgebreid op tour geweest. En nog maar twee jaar na de laatstgenoemde komt de band rondom gitarist Wolf Hoffmann deze maand de derde plaat met vocalist zanger Mark Tornillo (ex-TT Quick).

Na de twee bovengenoemde albums waren mijn verwachtingen voor ‘Blind Rage’ ook erg hoog. En laat ik maar gelijk zeggen dat de plaat niet alleen aan alle verwachtingen voldoet, maar deze ook overtreft. De intro van de opener (en tevens eerste single) ‘Stampede’ doet gelijk denken aan klassieker ‘Metal Heart’, waarna het nummer uitbarst in een snelle Accept-stamper die zowel doet denken aan ‘Breaker’ als aan de laatste twee albums. Elke track die daarna volgt is een hoogtepunt op zich en heeft alles wat Accept al 35 jaar voor staat. Heerlijk stampende rockers, speed metal krakers, aanstekelijke melodieën, pakkende zanglijnen en meezingbare refreinen, en uiteraard scherpe zang. Het album klinkt dan ook niet alleen afwisselend, maar ook erg gebalanceerd. Zo komen we in de eerdergenoemde opener, het prachtige ‘Trail Of Tears’ (tevens één van mijn persoonlijke favorieten) en de adembenemende afsluiter ‘Final Journey’ een aantal heerlijke speed metal krakers tegen, terwijl ‘Dying Breed’, ‘Fall Of The Empire’ en ‘200 Years’ lekker zware rockende stampers zijn, net zoals de typische Accept rocker ‘Dark Side Of My Heart’. ‘Wanna Be Free’, ‘Bloodbath Mastermind’ en ‘From The Ashes We Rise’ laten ook de meer epische kant van de band horen, en ‘The Curse’ bewijst dat de heren nog altijd een mooie semi-ballade uit de mouw kunnen schudden.

Kortom, dit is Accept zoals je Accept wil horen. Het album heeft een bijzonder heerlijke 80s feel over zich, maar klinkt tegelijkertijd erg fris en geenszins oubollig of gedateerd. De fantastische, heldere en hedendaagse productie (wederom Andy Sneap) zorgt er voor dat alles er nog heavier overkomt, zonder echter de ouderwetse charme van de muziek schade aan te brengen. Dit album is nog een bewijs dat Wolf en zijn mannen nog lang niet uitgeblust zijn, en zich vast kunnen houden aan hun decennialange succesformule, maar nog altijd relevant zijn. Dit is verplichte kost voor een ieder die zichzelf een heavy metal fan durft te noemen. Dit is METAL!