Godflesh - Decline & Fall

Godflesh - Decline & Fall

Label : Avalanche Music | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Erik : Wat valt er te schrijven over deze wederopstanding van deze cult grootheid die de term industriële metal zowat heeft uitgevonden, zij het zware tol betalend en schatplichtig zijn aan The Swans. Helaas is het Godflesh nooit gelukt (of zeg ik toch liever gelukkig) om door te breken zoals andere groepen als Nine Inch Nails en Ministry. Het zij zo. Maar wie had ooit gedacht dat ze de heren Greene en Broadrick weer de handen in elkaar zouden slaan voor nieuw werk? Akkoord, wat optredens voor oude fans om de zakken wat te vullen (en met recht!) maar dat de vonk weer oversloeg om verse nummers te schrijven is toch wel een klein mirakel Sterker nog, naast deze ‘Decline & Fall’ EP, is er reeds een nieuw album opgenomen die in de herfst uitkomt, wederom op Justins eigen label Avalanche Recordings.

En waar moeten we deze plaat situeren? Het nummer ‘Dogbite’ kon zo op 'Streetcleaner' staan, maar als je het vrij ontoegankelijk dreunende ‘Ringer’ die de CD opent moet geloven, zit je ergens tussen ‘Streetcleaner’ en ‘Pure’, En daar vertoeft de gehele MCD eigenlijk wel, hoewel het swingende ‘Playing With Fire’ en het haast schizofreen klinkende titelnummer ook zo op ‘Pure’ of ‘Selfless’ had kunnen staan. Dus ja, er zit wel schwung in, maar geen ‘Mothra’ of ‘Xynobis’ achtige dansritmes. Men heeft dus wel de verleiding kunnen weerstaan om het latere werk als ijkpunt te gebruiken en men heeft zich met name laten leiden door de vele optredens van Godflesh waar men zowel ‘Streetcleaner’ als ‘Pure’ in volledigheid ten gehore bracht. Vette productie, misschien wel het beste opnamegeluid wat ik van de heren heb, met geen hoogstaande nummers of verrassingen maar wel een dijk van een schijf.