Ministry - Last Tangle in Paris

Ministry - Last Tangle in Paris

Label : UDR Music | Archiveer onder industrial / ebm

Jan-Simon : Nee, dit keer zullen we het eens niet hebben over de zoveelste “laatste” release van Ministry. Zinloos, volkomen zinloos. In plaats daarvan genieten we van het zesde live album van de industrial metal grootheid Al Jourgensen en zijn partners in crime. Dit is alweer de tweede release waarop de uitputtende 2012 Relapse / “DeFiBriLaTour” is vastgelegd. Vorig jaar Wacken, dit keer opnames die een maand eerder zijn gemaakt in het Vic Theatre in Chicago – en niet in Parijs wat op basis van de titel van het album (‘Last Tangle In Paris’) een voor de hand liggende gedachte was. Volgens het meegeleverde persbericht zou ‘Last Tangle In Paris’ echt de laatste live cd zijn van de band. Over een jaar of zo zullen we zien wat die uitspraak waard was.

Feit is in ieder geval dat ‘Last Tangle In Paris’ geleverd wordt als CD, als DVD voor wie ook de plaatjes wil zien (inclusief de gebruikelijke backstage beelden, wat interviews en – uiteraard zou ik bijna zeggen na diens overlijden anderhalf jaar geleden – extra aandacht voor Mike Scaccia) en in een super-duper van alle toeters en bellen voorziene versie met CD, DVD en twee bonus CD’s met daarop iets wat een “live retrospective” wordt genoemd, met opnames die teruggaan tot 2006. Voor ongeveer 75% betreft het dezelfde nummers als op de eigenlijke CD, zelfs in dezelfde volgorde op schijf gezet, maar dat mag de pret niet drukken voor de ware fan.

Da nadruk ligt zoals gebruikelijk op de tweede helft van de carrière, de “Anti W” trilogie ‘Houses of the Molé’, ‘Rio Grande Blood’ en ‘The Last Sucker’ en het op dat moment nieuwste album ‘Relapse’ met de klassiekers ‘Psalm 69’, ‘NWO’, ‘Just One Fix’ en ‘Thieves’ als crowdpleasers daar aan toegevoegd. Het is geen album dat het beeld van Ministry zal veranderen, of anderszins voor schokgolven in de metalwereld zal zorgen. Daarvoor is hetgeen Ministry doet te voorspelbaar, zij het dat het toch steeds van een consistent hoog niveau is. Beschrijven wat je op ‘Last Tangle In Paris’ te horen krijgt is zinloos: het is ronduit Ministry. Keihard, strak en voorspelbaar. Vergeleken met ‘Live at Wacken’ zijn er maar een paar kleine verschillen: ‘Rio Grande Blood’ is vervangen door ‘Senor Peligro’ en ‘Waiting’ door ‘The Last Sucker’, zodat de redenen om toch maar deze nieuwe set schijfjes aan te schaffen voor de rationeel denkende liefhebber tamelijk klein zijn. Maar de aantrekkingskracht van Ministry is dusdanig dat de meeste fans niet rationeel denken en blind alles kopen wat Al Jourgensen uitbraakt. Dat is vooral fijn voor Jourgensens bankrekening. ‘Last Tangle In Paris’ is een goed live-album, dat overigens met het publieksgeluid weggemixed net zo goed een studio-album had kunnen zijn en krijgt een ruime voldoende. Wegens volkomen overbodigheid gaat daar vervolgens weer tien punten vanaf.