Hammerfall - (r)Evolution

Hammerfall - (r)Evolution

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het is soms moeilijk te geloven dat het inmiddels zeventien jaar geleden is dat het debuut ‘Glory To The Brave’ verscheen. De band was meteen een sensatie binnen de underground heavy metal, en de populariteit van de Zweden bleef maar groeien. Alhoewel traditionele (voornamelijk Duits-geïnspireerde) heavy metal altijd de basis van deze band bleef, ontwikkelde men zich muzikaal. Nou was ik – en vele met mij – niet altijd even gecharmeerd van de muzikale ontwikkelingen, maar Hammerfall bleef altijd herkenbaar als Hammerfall.

Na de – voor Hammerfall-begrippen – experimentele en ietwat progressieve ‘Infected’, die veel kritiek kreeg van zowel de fans als de pers, lijken de heren door te hebben wat de fans willen. Met ‘(r)Evolution’ heeft de band rondom gitarist Oscar Dronjak en zanger Joacim Cans een album afgeleverd die behoorlijk teruggrijpt naar de eerste drie succesalbums, ‘Glory To The Brave’, ‘Legacy Of Kings’ en ‘Renegade’. Al meteen met de openingsriff van opener ‘Hector’s Hymn’ moet ik denken aan de sfeer van vooral ‘Legacy…’. Ook tekstueel grijpt men naar de thema’s van die albums en wordt regelmatig verwezen naar het eerdere werk. Persoonlijk vind ik dacht alleen maar prachtig, want voor mij zijn de eerste twee albums nog altijd ongeëvenaard. Die verwijzingen komen gedurende de hele plaat terug en over het algemeen hebben de heren gekozen voor een ouderwetse aanpak. Luister verder maar naar songs zoals ‘Live Life Loud’, ‘Tainted Metal’ of ‘Wildfire’ en u begrijpt wat ik bedoel. En een typische Hammerfall ballade mag uiteraard ook niet ontbreken (‘Winter Is Coming’).

Zoals de titel het al aangeeft hebben we hier niet alleen met een revolutie (die naar mij mening verwijst naar de ouderwetse aanpak) te maken, maar ook een evolutie. Zo heeft men ook de progressieve aanpak van ‘Infected’ hier doorgezet en komen we ook de duistere kant van de band die ze op songs ‘Knights Of The 21st Century’ en ‘Titan’ regelmatig tegen, zoals in ‘Ex Inferis’ en ‘Evil Incarnate’. Naast de melodieuze speed metal van Helloween zijn de mid-tempo headbangers a la Accept bovendien nog helemaal aanwezig. Wat mij opvalt aan dit album is dat men twee decennia Hammerfall samen heeft laten smelten tot één geheel, en een goed balans heeft gevonden over alle elementen die deze band in de afgelopen twintig jaar heeft gekenmerkt. Daarnaast maakt men ook duidelijk dat de ouderwetse aanpak niks te maken heeft met gebrek aan inspiratie. Integendeel, de band maakt een frisse indruk waarbij zowel jeugdige enthousiasme en toekomstvisie hand in hand gaan.

Er zullen altijd wel mensen zijn die gaan zitten zeiken over deze band, maar dat verandert niks aan het feit dat ‘(r)Evolution’ een sterk album is geworden, die de fans absoluut tevreden zal stellen. Nou moet ik zeggen dat de magie van de eerste twee albums opnieuw niet is geëvenaard, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling geweest. Hammerfall fans en liefhebbers van traditionele heavy/power metal kunnen deze plaat gerust in huis halen.