John Garcia - John Garcia

John Garcia - John Garcia

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Vera : Met de release van dit John Garcia soloalbum gaat een lang gekoesterde wens voor hem in vervulling. Hij schreef geschiedenis als frontman van Kyuss, dook op in tal van andere bands zoals Unida, Hermano en Slo Burn, maar daarnaast had hij al die tijd toch een aantal persoonlijke songs op de plank liggen die het daglicht tot op de dag van vandaag niet gezien hadden. Vanaf 2010 kwam John’s carrière terug in een stroomversnelling. Met het historische Kyuss materiaal gaf hij stomende shows weg, maar iets nieuws uitgeven werd zelfs door onbegrijpelijke rechtszaken verhinderd. Uiteindelijk reïncarneerde Kyuss Lives vorig jaar in Vista Chino. Kunt u nog volgen? Maar goed, vandaag gaan we naar de essentie: John Garcia ten voeten uit, zijn soloalbum dat logischerwijze ook zijn naam draagt als titel omdat het een reflectie is van zijn persoonlijkheid.

John Garcia als componist en zanger, maar hij wordt natuurlijk wel bijgestaan door een hele horde bevriende muzikanten. We gaan die niet allemaal opnoemen, maar leden van Hermano en Slo Burn waren er nauw bij betrokken en Nick Oliveri duikt op voor een bijdrage. Verrassender echter is dat Danko Jones een nummer voor hem schreef en Robbie Krieger (The Doors) te horen is in ‘Her Bullets Energy’. Het door producer Harper Hug (ook achter de knoppen bij Mondo Generator bv.) ingeblikte album gunt ons een blik in de ziel van de maker via elf songs die putten uit heavy rock in al zijn gedaanten. Tussendoor wordt er soms heerlijk doorgerost met gelijke delen stoner en klassieke rock, maar ook bluesinvloeden duiken op en afsluiter ‘Her Bullets Energy’ toont de sensitieve zijde van de artiest.

We starten met ‘My Mind’ waarin Garcia zich the angry young man toont die we kennen: raggende zware riffs vullen de kamer en John is zijn opstandige zelve in de geëxciteerde zangpartijen. Het is de brug naar de eigen persoonlijkheid. Pardon, nog even wachten, want ‘Rolling Stoned’ blijkt een cover te zijn van het vooralsnog onbekende Black Mastiff (weer zo’n bandje waar John graag mee uithangt). Neemt niet weg dat dit een scheurende rocktrack is met veel excellent gitaarwerk (Neil Young stijl) en een stuwkracht om U tegen te zeggen. ‘Flower’ is het nummer dat het meest aan Kyuss doet denken, met gierende gitaren, een aangenaam ritme en een vurige solo. Met ‘The Blvd’ komen we in een laidback situatie met onderhuidse sensualiteit en beheerste gitaarloopjes tot de song later wilder wordt. Danko Jones schreef ‘5000 Miles’, maar met zijn typische zang en gitaren losjes uit de pols is het John op het lijf geschreven. Tijd voor de blues, verpersoonlijkt door ‘Confusion’ al zou ik deze heerlijke trage track vol zinderende, zwaar vervormde gitaren eerder een doomachtige ballade noemen. Komen we bij één van de tweelingcomposities ‘His Bullets Energy’, dan is de mannelijke versie stuwend en catchy en ook wel een beetje zwoel. Het drijft op hypnotiserend gitaarwerk. ‘Argleben’ is broeierig als de woestijn met zijn potdichte texturen die een muur van geluid optrekken. Het tempo wordt vrij hoog gehouden in ‘Saddleback’ en het aanstekelijke ‘All These Walls’ dat me op een bepaalde manier aan The Stooges doet denken (‘I Wanna Be Your Dog’ riffje). En dan komen we bij de ontwapend mooie afsluiter. Robbie Krieger schittert op akoestische gitaar in ‘Her Bullets Energy’ (dat in feite gewoon een andere versie is van zijn mannelijke exponent, maar wat voor één!). Dit soloalbum is kunst! De songs hechten zich met weerhaakjes vast in je geheugen, ontroeren en nestelen zich uiteindelijk in je ziel. Dank je John!