Black Majesty - Sands Of Time

Black Majesty - Sands Of Time

Label : Limb Music | Archiveer onder

Ralph : Bij Australië denken we doorgaans aan kangoeroes, Fosters en Sydney. Als we de muzikale geschiedenis van het immense continent induiken dringen namen als INXS, Kylie Minogue en Men At Work zich op, maar het belangrijkste exportproduct is natuurlijk AC/DC. Naast al deze grote namen ligt nu het debuut "Sands Of Time” van Black Majesty in de winkels.

Black Majesty bevindt zich in een veel harder hoekje dan eerder genoemde landgenoten, dus een muzikale vergelijking gaat dan ook compleet mank. Het vijftal brengt met "Sands Of Time” een niet onverdienstelijke melodieuze power metal plaat op de markt. De begeleidende bio verhaalt groots over de klassieke Iron Maiden, Jag Panzer en Queensryche. "Label taal” zullen we maar zeggen. Dat Maiden en Jag Panzer verhaal mag je gelijk weer vergeten, Queensryche daarentegen is wel een naam die zich opdringt wanneer "Sands Of Time” zijn rondjes draait in mijn installatie. Opener "Fall Of The Reich” is een bombastische hymne die zo op "The Warning” had kunnen staan. Zanger John Cavaliere is een genot om naar te luisteren, zijn stem is aangenaam, krachtig en houdt zich moeiteloos staande in alle regionen. "Legacy”, "Guardian” en het titelnummer volgen. Stuk voor stuk nummers met veel afwisseling, zonder de rode draad te verliezen. Het gitaarduo Stevie Janevskie en Hanny Mohamed zorgen voor solide riffs en pittige twin leads. Een en ander ondersteund door zorgvuldig gearrangeerde toetsen. Ook de ritmesectie staat als het spreekwoordelijke huis.

Een cd vol dramatiek getuige nummers als "Journey's End, "Colliding Worlds” en de onvermijdelijke ballad "Lady Of The Lake”. Fans van het oude Queensryche maar ook Stratovarius en Helloween zullen in Black Majesty de nodige voldoening vinden. Het productie jasje zit ook als gegoten en dat maakt het luisteren wel zo prettig.

Black Majesty is een band die het in Europa (en vooral Duitsland) wel eens goed kan gaan doen, associaties met de eeuwige jachtvelden en middeleeuwse taferelen doorspekken de cd, dus de populariteit in het (wat dit betreft geschiedenisloze) thuisland Australië zou wel eens wat achter kunnen blijven. Dit is een band die je moet zien in een gezellige kleine club en als je daarna buiten komt dwarrelt de sneeuw uit de lucht en staat er een ijzige wind.