Zlang Zlut  - Zlang Zlut

Zlang Zlut - Zlang Zlut

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Daniël : De naam is niet het enige wat uniek is aan het Zwitserse hard rockduo Zlang Zlut. Dit duo bestaat namelijk uit een slagman (drums, vibrafoon), die tevens zingt en een cellist, die verder ook de achtergrondzang en een soort synthesizer hanteert: de zogenaamde Moog Taurus. Geen gitaar te bekennen dus! Toch hanteert de band een typische hard rockstijl. Zanger en slagman Fran Lorkovic zong al eerder in AC/DC-coverband Bon’s Angels. Die stijl blijkt hem wel te liggen nu hij zijn eigen songs samenstelt in Zlang Zlut. Wat misschien een minder logische combinatie lijkt is dat het duo beide al eerder heeft samengewerkt bij het componeren van klassieke werken.

Zlang Zlut laat ons op hun debuut met dezelfde naam alle conventies van instrumentarium vergeten en laat zien dat hard rock niet per se scheurende gitaren nodig heeft om te bestaan. In juni van dit jaar, 2014, wordt het album opnieuw uitgebracht onder sublabel Czar of Revelations. Het album werd immers al in 2013 voor de eerste keer uitgebracht onder hoofdlabel Czar of Crickets, maar kreeg niet de aandacht die het verdiende. Dankzij distributiemaatschappij Plastichead proberen ze die attentie nu wél te verwerven. Riffen gaat Beat Schneider op de cello minstens even goed af als de concurrerende gitaarvingeraars. En één ding is zeker: van cellisten zijn er in het genre een stuk minder, en dat maakt het toch wel erg bijzonder en interessant! Zou het standaardbeeld van de viermansband bestaande uit gitarist, bassist, drummer en zanger dan toch gaan vervagen?

Lorkovic is onmiskenbaar een ervaren zanger. Hij moge dan niet beschikken over een kenmerkende stem als Brian Johnson of Axl Rose, maar strak doch lekker “zangerig” (zoals we dat welke in de hard rock) dat hij is! Heerlijk. Muzikaal is op het album ook veel afwisseling te horen. Zo sprak ik eerder slechts over hard rock, maar er moet van een veel meer variërend werk worden gesproken. Want hoe knap het ook is met zulke minimalistische middelen een rockalbum neer te zetten, is het natuurlijk makkelijker voor een klein gezelschap om ook een aantal meer “kleinere” liederen neer te zetten. Kleinere in de zin van minder ruig – want orkestrale nummers kunnen ook inslaan als een gigant. Dat gebeurt vooral in de afsluiter ‘Lord Knows’. Tevens horen we alternatieve rock en grunge terug op het album, bijvoorbeeld in de nummers ‘Flood’ en ‘Through Your Hands’, wat getuigt van de invloeden uit de negentiger jaren. Denk in termen van Pearl Jam en Foo Fighters.

Hulde! Alle lof naar deze mannen die met weinig middelen een reus van album hebben opgezet. Voor ieder wat wils, een album om niet snel te vergeten.