Spidergawd - Spidergawd

Spidergawd - Spidergawd

Label : Crispin Glover Records | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Zelfs al zou je niets van Spidergawd weten: niet dat de band uit Trondheim komt, niet dat een zekere Bent Saether bas speelt en een zekere Kenneth Kapstad drumt bij deze band, dan nog zou je na enige tijd tot de conclusie zijn gekomen dat Spidergawd best wel veel weg heeft van Motorpsycho. Niet zo vreemd eigenlijk, als je bedenkt dat de helft van Spidergawd overeenkomt met tweederde Motorpsycho. Dat Spidergawd niet gewoon Motorpsycho is komt door zanger-gitarist Per Borten jr. (wiens claim to fame behalve lidmaatschap van een aantal buiten Noorwegen niet zo bekende bandjes vooral het feit is dat hij de kleinzoon van een Noorse premier is) en saxofonist Rolf Martin Snustad.

Zeker, er zijn momenten op het titelloze debuut van Spidergawd die zo van een van de vele Motorpsycho albums afkomstig hadden kunnen zijn – het openingsnummer ‘Into Tomorrow’ en ‘Master of Disguise’ zijn wat dat betreft de meest sprekende voorbeelden. Dezelfde rauwe groove van een MC5 song met een jazzy krautrock ondertoon. Maar dan met een zanger-gitarist die het net iets anders aanpakt dan Hans Magnus Ryan. Of anders beter is, dat is een kwestie van smaak. Na een aantal keer de plaat beluisterd te hebben ben ik van het gitaargeluid van Borten gaan houden. Zowel zwaar aangezette rockriffs als freaksolo’s behoren tot zijn repertoire, maar ingehouden psychedelisch of bluesy werk gaat hem net zo makkelijk af. Wat Spidergawd echt anders maakt, en niet zomaar een mix van Motorpsycho, MC5 en Spacemen 3 is de toevoeging van een saxofonist. Rolf Martin Snustad is niet op elk nummer prominent te horen en dat is jammer, want zijn baritonsax tilt de songs vaak naar een hoger niveau. Hoogtepunt is het meer dan veertien minutende durende epos ‘Empty Rooms’, dat begint met bijna vier minuten saxofoonsolo voor de rest van de band langzaam invalt in een ‘Revolution’ (Spacemen 3) achtige krautrock riff. Geniaal.

Het debuut van Spidergawd is een plaat die wat tijd nodig heeft. Tijd om te groeien en tijd om zich in je hoofd te nestelen. En je kunt er zeker van zijn: eenmaal in je hoofd zal het lang duren voordat hij er weer uit is.