Zord - Thorns & Wounds

Zord - Thorns & Wounds

Label : Nail Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Ed : Hoewel Hongarije achter het IJzeren Gordijn de minste onvrijheden genoot heeft het toch tot ruim in de jaren negentig geduurd eer er daar voor metal een gezonde infra-structuur ontstond: instrumenten-winkels, oefenruimtes, clubs en optredens – de makke van alle voormalig Oostblok-landen.
Tegelijkertijd is dat de reden dat daar zoveel goede metal vandaan komt, ze moesten er langer en harder aan trekken (bah). Toch waren er altijd vaandeldragers. Wie kent Pokolgep nog? Tot in Nederland opgetreden, samen met vergeten helden uit Amersfoort, Attila. En veel later: het vernieuwende Sear Bliss, dat de metal community aan de trombone heeft geprobeerd te doen wennen (dat is maar ten dele gelukt, dunkt mij).

Fast forward vijftien jaar en dan zien wij Zord met hun tweede album ‘Thorns & Wounds’ hun kop boven het maaiveld steken. Er zit altijd een etnisch randje aan metal uit die contreien en gelukkig maar! Zord klinkt niet Amerikaans, niet Engels, niet continentaal Europees, nee: ze hebben echt iets eigens, naast hun up-tempo power metal/thrash. Invloeden van Paradise Lost hoor ik terug in een aantal van de doorwrochte composities, zij het een tandje sneller. ‘Thorns & Wounds’ klinkt als een geslaagde set van een gaaf optreden. Over de volgorde van de nummers is goed nagedacht. Er wordt vanaf het mooie, akoestische intro gewerkt naar een (voorlopige) climax dat zo rond de nummers ‘Home, Black Hole’, ‘Thorns & Wounds’ en ‘Pedal To The Metal’ komt, waarna het album zekert niet inzakt, maar lekker doordendert en met ‘Dini’ weer prachtig akoestisch eindigt. Een alleraardigst plaatje. Ik hoop de mannen een keer op een (Duits?) festival aan het werk te zien.