Tankard - R.I.B. (Rest In Beer)

Tankard - R.I.B. (Rest In Beer)

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Tankard is een van de meest loyale bands die in de wereldwijde metal scene rondloopt. De Duitse alcoholisten stonden samen met landgenoten Sodom, Kreator en Destruction aan de wieg van de Teutoonse thrash en, in tegenstelling tot vele collegae, bleven door de jaren heen trouw aan hun originele sound en stijl. Door de jaren heeft men uiteraard ook minder sterkte albums afgeleverd, maar de laatste drie platen ‘Thirst’, ‘Vol(l)ume 14’ en vooral ‘A Girl Called Cerveza’ waren allen van zeer hoge kwaliteit, dus ik was erg benieuwd naar deze zestiende langspeler, ‘R.I.B. (Rest In Beer)’.

Het lijkt me onnodig om te zeggen dat ‘R.I.B.’ wederom een typische Tankard album is geworden en zowel muzikaal als tekstueel alles bevat wat je van Tankard kan en mag verwachten. En dat is stevige, in de 80s gewortelde, thrash met daarin invloeden van traditionele heavy metal, en een gezonde dosis humor. Alleen weet ik niet wat het met deze plaat is. Misschien waren mijn verwachtingen na de bovengenoemde platen te hoog, want ‘R.I.B.’ heeft niet dezelfde impact op mij en heeft diens voorganger absoluut niet overtroffen. Het album begint erg sterk met ‘Warcry’ en ook de daaropvolgende ‘Fooled By Your Guts’ gaat er lekker in. Ook in het fantastische ‘Riders Of Doom’ en de afsluiters ‘Clockwise To Deadline’ en ‘The Party Ain’t Over ‘Til We Say So’ heeft de plaat een aantal sterke, typische Tankard thrashers. De rest van de plaat is helaas duidelijk minder sterk en zelfs matig. De riffs klinken te “gemaakt” en geforceerd, en soms zelfs ongeïnspireerd. De songs hebben allemaal hun momenten, maar er is helaas geen sprake van hoogvliegers en kunnen niet altijd de aandacht echt vasthouden. Wat mij opvalt is echter dat vocalist Gerre wel op elk nummer keihard zijn best doet en een fantastische performance neerzet.

Begrijp me niet verkeerd, want ‘R.I.B.’ is absoluut geen slecht album en bevat genoeg om van te genieten. Zoals gezegd is dit ook een typische Tankard plaat en is verplichte kost voor de fans en interessant genoeg voor liefhebbes van het genre. Maar dit is zeker ook niet het sterkste wat we van de heren hebben gehoord. Maar ach, van welke band die al meer dan dertig jaar bestaat kunnen we dat wel zeggen? Gewoon een leuke thrasher, niet meer en zeker ook niet minder.