Near Death Condition - Evolving Towards Extinction

Label : Unique Leader | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : 'Evolving Towards Extinction' is de derde release van het Zwitserse Near Death Condition, na de eigen beheer release 'Delusional Perception Of Reality' uit 2004 en 'The Disembodied - In Spiritual Spheres' uit 2011. De mannen maken met hun tweede Unique Leader plaat (de tweede van een deal voor drie platen) een enorme sprong vooruit, deels omdat de drums nu niet meer uit een digitaal blikje komen, maar door een heus mens worden geproduceerd. Daarnaast eenvoudigweg omdat de kwaliteit van de songs er enorm op vooruit is gegaan, zowel in compositie als spel.

Denk overigens niet dat omdat er nu een menselijke drummer aan boord is bij het - nu dus - viertal, de drums daarmee ook maar een slag minder overrompelend en snel zijn. En met 'overrompelend' hebben we meteen wel het keyword te pakken: dit is ├╝berbrute brutal death van het tamelijk vol gesmeerde soort. De nummers barsten uit hun voegen en elke tel, detail, noot, blast, riff, kick en sweep wordt met urgentie gebracht en gespeeld, niets ontziend en ontembaar. Als door een onstopbare stroom lava wordt je als luisteraar overspoeld door een tsunami van bruutheid. Met 51 minuten is 'Evolving Towards Extinction' mij eigenlijk net iets te lang, maar dat heeft meer te maken met het feit dat deze plaat een forse aanslag op je gestel is - en bruutheid na wat ruimte om adem te halen komt twee keer zo hard binnen. Maar goed, urgentie en drive kan de mannen niet ontzegd worden... Voor liefhebbers van een stevige kruising tussen Origin en Morbid Angel!