Saxon - The Saxon Chronicles

Saxon - The Saxon Chronicles

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Release type: DVD/Video

Ferdi : Een dvd uitbrengen kan heel makkelijk zijn. Je laat je optreden vastleggen met wat camera's, gooit en een snelle mix tegenaan en leukt de boel op met wat onderbroekenlol in de tourbus. Biff Byford daarentegen hadden echter door dat ze na dik 25 jaar niet met zo'n haastig samengesteld ding aan konen komen. En daarom is hun eerste cd, naar Manowariaans voorbeeld, tot de nok toe gevuld met beeldmateriaal.

De kern van de dvd is de eerste schijf met daarop het optreden wat de band in 2001 gaf op Wacken. Nu was ik er toen bij, en kan ik me nog herinneren hoe de sfeer in het publiek optimaal was en de band geniaal op dreef bleek te zijn. De versie hier is een oprechte registratie met zo'n vijf camera's die vakkundig is gemixt. Het is genieten geblazen van de onverbloemde 'greatest hits'-show van deze Britten. Het enige euvel is dat het bekkens-geluid veel te hard is ingemixt, waardoor dat snerpende geluid te hard bovenop de muziek ligt.

Voor de tweede cd dook de band in de archieven. De band kwam terug met veel live-opnames uit de jaren tachtig, interviews en een hoop videoclips. Van die clips hoef je trouwens niet veel te verwachten. Saxon is nooit een held geweest in het maken van clips. Want of het nou materiaal betreft uit de jaren '80 of '90, de clips hangen van amateurisme aan elkaar. De live-beelden en interviews daarentegen zijn van onschatbare waarde en maken deze cd een mooi overzicht.

Concluderend, stel ik dat Saxon een pracht van een dvd heeft samengesteld. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik zelf in ieder geval niet het geduld heb om een volledig live-optreden op de beeldbuis uit te zien en dat ik de meeste backstage-beelden ook na een paar keer al gezien heb. Neemt niet weg dat dit, voor de Saxon-fans, een verplichte aanschaf is. IJver kan Biff en zijn mannen in ieder geval niet ontzegd worden.