Audioslave - Audioslave

Audioslave - Audioslave

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder

Release type: DVD/Video

Kasper : Na het alom geprezen debuut album van deze superband omtrent zanger Chris Cornell (ex-Soundgarden) en de overige drie leden van Rage Against The Machine is er dan nu hun eerste visuele release.

De eerste woorden die op mijn beeldscherm verschijnen zijn "PLAY LOUD” en dat is zeker een statement dat voor Audioslave opgaat, want hoe harder je het afdraait hoe beter het daadwerkelijk in mijn oren klinkt.

De DVD bevat drie videoclips waarvan "Cochise” de eerste is. Deze video was al meerdere malen te zien op de grotere muziekzenders en daardoor niet geheel onbekend. Wel is de clip met een redelijk groot budget in elkaar gezet daar het vuurwerk je werkelijk langs de oren de huiskamer invliegt. De tweede clip is die voor het ballad-achtige nummer "Like A Stone”. Deze clip doet het nummer meer recht aan daar het accent niet gericht is op de clip maar zonder enige twijfel op de muziek. De band verblijft in een repetitie ruimte waar de clip tot stand is gekomen met een zittende Chris Cornell in de hoofdrol. De laatste video is die voor "Show Me How To Live”. Deze is in mijn optiek zeker de meest interessante van de drie. Je ziet de band in een auto door de Amerikaanse woestijn scheuren met Chris Cornell achter het stuur. Nu is dit op zich niet zo boeiend maar wel als er plotseling een agent achter hen opduikt op een motorfiets die de band tot stoppen dwingt. Hier trek Dhr. Cornell zich echter niets van aan en rijd zonder pardon de agent ondersteboven. Het hele verhaal loopt van kwaad tot erger en eindigt in een gigantisch roadblock van de politie. Het is me wel in één klap duidelijk waarom ik deze clip niet eerder op MTV heb gezien.

Als extra's bevat deze DVD een tweetal live nummers opgenomen in New York boven op een groot gebouw, dit is natuurlijk niet origineel maar wel erg amusant om te zien hoe het winkelend publiek plotseling opgeschrikt wordt door een bak herrie vanaf het dak van de Amerikaanse Bijenkorf. Het eerste gespeelde nummer is "Set It Off” dat ook al terug te vinden was op hun debuut cd, het tweede nummer echter luistert naar de naam "Gasoline” en is tot dusver nog unreleased en daardoor een leuk extraatje voor de fans.

Dit alles wordt mooi afgewisseld door kleine interview stukjes die voor het merendeel gaan over de totstandkoming van Audioslave en over de teksten van Cornell. Leuk om een keertje te zien maar zeker geen essentiële informatie. Al met al een leuk tussendoortje voor de fans dat ook nog eens voor midprice in de winkels zal liggen, dit is dan ook niet meer dan eerlijk daar het hele DVD'tje nog geen half uur duurt.