Morbid Angel - Heretic

Morbid Angel - Heretic

Label : Earache | Archiveer onder

Marco : Drie jaar na het verschijnen van "Gateways To Annihilation komt Morbid Angel dan eindelijk met de opvolger "Heretic op de proppen, en ik was ultra-nieuwsgierig naar hetgeen de band deze maal aan de band (of de harde schijf, weet ik veel) had toevertrouwd. Morbid Angel klinkt op elke plaat weer anders nietwaar? Om het mezelf niet al te moeilijk te maken kom ik meteen maar met de conclusie: "Heretic is wat mij betreft met afstand de beste death metal cd sinds Morbid Angel's "Formulas Fatal To The Flesh uit 1998. "Heretic heeft alles: snelheid, onbeschofte power, zinderende zaagstukken, instrumentale nummers die sfeertechnisch gezien tot in het absurde zijn doorgetrokken en vooral die immense diepgang.

Ik ga gewoon even het rijtje nummers af. "Cleansed In Pestilence (Blade Of Elohim) kent een haast Covenant-achtige scheurriff, "Enshrined By Grace is vooral sneeeeel (er zal een videoclip van dit nummer verschijnen), "Beneath The Hollow is traag, complex en v.e.t., "Curse The Flesh en "Praise The Strength rossen dankzij de geniale riffs van Azagthoth 90% van concurrentie aan flarden, "Stricken Arise (met zang van Azagthoth?) is hopeloos brutaal en bevat n van de meest beukende riffs die ik ooit heb gehoord, "Place Of Many Deaths is misschien wel het meest macabere instumentale stuk dat de heren tot nu toe hebben afgeleverd, "Abyssous is een typisch Azagthoth gitaarstuk, "God Of Our Own Divinity en vooral "Within Thy Enemy zijn wederom een waar maaifestijn, "Memories Of The Past is een melancholisch piano/keyboard, "Victorious March Of Rain The Conqueror is wederom instrumentaal en zou zo dienst kunnen doen als de intro van een episch computerspel, "Drum Check (Pete Sandoval die wat rek- en strek oefeningetjes doet) en "Born Again (een studio outtake van Azagthoth's solo die ook al in het nummer "Secured Limitations ["Gateways] te vinden was) sluiten de boel af.

Dit alles aan elkaar gemaaid door de heren Azagthoth, Sandoval en Tucker, de laatste bewijst maar weer eens dat hij David Vincent met gemak overtreft. Terwijl Pete Sandoval tevens bewijst niet alleen een der strakste drummers op aarde te zijn, maar tevens beschikt over verborgen talenten middels de nummer "Memories Of The Past en "Victorious March Of Rain The Conqueror. Azagthoth zelf is zonder twijfel het meest creatieve, zieke genie dat er in death metal land rondloopt. Van de veertien nummers op de promoversie van "Heretic zijn er zes instrumentaal, wat misschien enige verwarring schept omdat de officile release zal bestaan uit twee cd's, waarvan er eentje ongeveer 30 minuten extra studiomateriaal zal bevatten.

Soms zijn bepaalde zaken gewoon heel erg simpel. Zoals ik het zie, heeft Morbid Angel zichzelf overtroffen. Dat de heren klassemuzikanten zijn staat buiten kijf, dat men daarnaast zichzelf steeds weer weet te verbeteren door de zelf-gecreerde stijl te verdiepen zonder ook maar n concessie te doen blijft me eenvoudigweg verbazen. "Heretic is niet zomaar een gave schijf, het is een mijlpaal in ultravette, zieke death metal. Ik geef dan ook, de voor mij unieke, maximale score.

*Noot van de auteur: de auteur dezes neemt geen verantwoordelijkheid inzake het verregaande gebrek aan objectiviteit met betrekking tot het onderstaande artikel*