Cryptic Slaughter - Convicted

Cryptic Slaughter - Convicted

Label : Relapse | Archiveer onder

Marco : Cryptic Slaughter is een naam die wellicht de jongere generatie metalheads erg weinig zal zeggen, maar bij vele (bijna) dertigers die in de tweede helft van de jaren '80 into thrash waren zal er wel een lampje gaan branden: "Cryptic Slaughter… waren dat niet die herriemakers met hun ultrakorte, snelle en hectische thrashcore?” Het antwoord luidt: jawel, the very same. Cryptic Slaughter was een van die bands die model stonden voor wat we inmiddels grindcore noemen en Relapse vond het hoog tijd om de eerste twee platen van het Amerikaanse kwartet ("Convicted” en "Money Talks”; zie voor de review elders in deze uitgave) op cd uit te brengen, cd's die naast de officiële plaatopnamen ook behoorlijk wat bonusmateriaal bevatten, maar daarover zo meteen meer.

Veertien furieuze hardcore/metal (of zoals dat in de jaren tachtig zo mooi heette: crossover) nummers ontsieren "Convicted”, Cryptic Slaughters' debuutplaat uit 1986, en de snelheid van de nummers was toendertijd opvallend te noemen. Anno nu is de impact wellicht minimaal, en ook de over het algemeen rommelige uitvoering zal op de huidige generatie wellicht niet al teveel indruk maken. Feit is wel, dat deze nummers me weer een eind terug in de tijd voerden: rauw, ontdaan van elke poespas ramde men op de instrumenten in een poging de sociaal-kritische teksten (vaak teveel tekst in één regel, ook zo'n jaren tachtig iets) aan de man te brengen. En dat heeft nog steeds z'n momenten.

Omdat het hier re-releases betreft onthoud ik me van een cijfer. Liefhebbers van snoeiharde hardcore met wat metal invloeden dienen echter de cd zeker eens uit te checken, vooral vanwege het meegeleverde bonusmateriaal: een vijf nummers tellende demo en een vier nummers omvattende live-registratie.