Axegressor - Last

Axegressor - Last

Label : Listenable | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Met ‘Command’ en ‘Next’ leverde het Finse Axegressor twee sterke albums af geleverd. Met hun old-school thrash had het kwartet wel niks nieuws te bieden, maar wist volledig te overtuigen middels sterke songwriting en ongeremde agressie. Vooral op ‘Next’ had Axegressor hun gewelddadige kunstjes geperfectioneerd, gooide alle remmen los en wist op alle fronten te overtuigen.

We hebben drie jaar moeten wachten op de opvolger, maar onlangs was de derde langspeler ‘Last’ eindelijk een feit. De stijgende lijn die de band op de vorige plaat liet horen is hier voortgezet. In vergelijking met ‘Next’ heeft de band op zich op ‘Last’ ook meer geconcentreerd op stevige mid-tempo headbangers met een vette groove. Daardoor is de plaat in zijn geheel misschien minder snel dan diens voorganger, maar klinkt zeker gevarieerder en heeft juist meer impact. Begrijp me niet verkeerd want aan snelheid en vooral agressie komt de plaat niks tekort, en de invloeden van bands zoals Destruction, Sodom, Kreator, Slayer, Legion Of The Damned en consoorten zijn wederom volop aanwezig. Met name de laatste twee namen schieten mij hier regelmatig te binnen. Originaliteitsprijs zullen de heren met dit album dan ook wederom niet winnen, maar daar gaat het ook niet om.

De speelduur is traditiegetrouw kort gehouden, en met 36 minuten is de plaat precies lang genoeg om wederom een verwoestende indruk achter gelaten en je dorstig te maken voor mee. Tot slot is ook geluidstechnisch vooruitgang te horen, die vooral het drumgeluid ten goede is gekomen. De plaat een sterke hedendaagse productie, zonder de ouderwetse charme te verliezen. Alles bij elkaar opgeteld is ‘Last’ dan ook een sterke thrasher die fans van het genre en fans van extremere vormen van metal zeker zal aanspreken.