Savn  - Savn

Savn - Savn

Label : CDR Records/Intergroove | Archiveer onder gothic metal

Vera : We hebben altijd betreurd dat The Sins Of Thy Beloved er na twee albums plots mee ophielden, in 2000 om precies te zijn. De band onderscheidde zich o.a. van de rest van de gotische vrienden met ravissant vioolspel. Maar kijk, geen reunie van TSOTB, maar een nieuwe band van bandleider Stig Johansen en toetsenist Anders Thue, genaamd Savn (verlies) en dat veertien jaar nadat het laatste akkoord verstomd was. Daar zijn we natuurlijk wel benieuwd naar.

In de voorbereiding van dit naamloze debuut contacteerden de heren zangeres Carmen Elisa Espenaes van Midnattsol voor gastzang op een nummer. Dat beviel hen zo goed dat Carmen uiteindelijk heel het album ingezongen heeft en ze schreef ook nog de uit het leven gegrepen teksten. In haar kielzog gebeurde er heel wat: haar zus Liv Kristine is gastzangeres in ‘I Am Free’ en het album werd opgenomen in de Mastersound studio van Alexander Krull. Maar Liv is niet de enige gast. Dat leren we later. De muziek van Savn is geen kopie van TSOTB of Midnattsol, maar neigt eerder naar de beginperiode van Theatre Of Tragedy. Het is zelfs heel toegankelijke poprock met iets hardere gitaren en, dat mocht niet ontbreken, sierlijke vioolbijdragen van Dag Bjorkedal en Lillian Hodne. Bovendien werden ook nog de strijkers van het Lingua Mortis Orchestra ingehuurd voor meer élan tijdens gevoelige songs als ‘Sorrowful’ en het in het Noors gezongen ‘Lengselens Hand’.

Net zoals de verschijning van Carmen zelve is dit album erg lieflijk en ook wel super gepolijst. In ‘Musical Silence’ horen we smooth rock met wat viooltjes en rustige verhalende zang van Carmen, een beetje folky. ‘Hang On’ is een enorm catchy single waar ook een bijpassende video voor gemaakt is. Meer echte gothic invloeden ontwaren we in ‘The Demons In Me’ waarin de donkere mannenstem van Michelle Darkness (End Of Green) komt. De kalme gothic rock van ‘Longing For Love’ start met klassieke piano. Het nummer ‘I Am Free’ verdient wel wat meer aandacht, niet alleen door de gastbijdrage van Liv Kristine, maar ook omdat hier enkele grunts (door Stig) in voorkomen en die duiken ook nog even op in ‘Now Or Never’. ‘Lengselens Hand’ gaat over het verliezen van een geliefde en is een mooie pianoballade met gevoelig gitaarwerk in het tweede deel. Als bonustracks zijn er alternatieve versies van ‘Hang On’ en ‘The Demons In Me’. Na tweemaal horen zing ik al mee. De violen vormen een knap extra op dit album, maar ze zijn zeker niet zo spectaculair als bij TSOTB. ‘Savn’ is een toegankelijke, mooi verzorgde plaat die een breed publiek zal aanspreken, maar vele lezers van dit magazine zullen het wat zacht vinden. In ieder geval is dit een geknipte nieuwkomer voor MFVF met de nodige bekende namen en catchiness.