Various Artists - One And All, Together, For Home

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Vera : Gewoonlijk worden verzamelalbums of albums met verschillende artiesten een beetje stiefmoederlijk behandeld in de algemene verslaggeving. De media is namelijk gefocust op “nieuw”; dat betekent dat een collectie van het beste werk van een artiest geen nadere beschouwing hoeft. Het zou spijtig, ja zelfs schandelijk zijn wanneer dit initiatief eenzelfde oppervlakkige behandeling krijgt. Alle songs zijn hier namelijk exclusief en een nieuwe interpretatie van muziek van onze voorouders uit verschillende regionen in Europa. De melodielijnen zijn uiteraard getransfereerd naar de huidige tijd en in harmonie met de welbekende sound van de desbetreffende bands. Zij die bij folk enkel denken aan de uitgelaten drinkgelagen op populaire Pagan- en Heidenfest happenings, willen we ook even meegeven dat folk muziek van oudsher een doorgeefluik van tradities en verhalen is, van generatie op generatie, terwijl iedere generatie er een eigen tijdsdocument van maakt. In dit geval dus een ernstig besef, niet alleen vertier (al mag de kruik mede wel eens aanrukken).

Het dubbelalbum met negentig minuten indrukwekkende muziek is een initiatief van de Oekraiense Drudkh bezieler Roman Sayenko dat hij samen uitgewerkt heeft met Chris Naughton van Winterfylleth (UK). Acht bands die allen een meer dan gemiddelde interesse hebben in de geschiedenis van hun thuisfront en dat ook altijd manifesteerden in hun muziek zijn vertegenwoordigd met meerdere songs. In tijden toen afstanden nog bestonden en globalisering nog niet in het woordenboek stond, was er wel degelijk een verschil in cultuur van land per land. Dat moeten we koesteren voor het verloren gaat. Het betreft de volgende bands: Primordial uit Ierland (zij beklijven echt in het bijna a capella gezongen ‘Dark Horse On The Wind’ en ‘The Foggy Dew’), Kampfar (Noorwegen), Ava Inferi (Portugal), Himinbjorg (Frankrijk), Mondvolland (Nederland) en Haive uit Finland. Muzikaal vinden we verscheidenheid, gaande van pure folk tot black metal, Toch zijn alle bands verenigd door hun muziek en de liefde voor de streek waar zij geboren en getogen zijn. Het is dan ook een integer document, gaande van het tranceverwekkende ‘John Barleycorn’ door Winterfylleth tot het weemoedige, aangrijpende ‘Ao Teu Lado’ van Ava Inferi waarin de Portugese fado een huidig jasje krijgt: kippenvel verzekerd! Om onze stelling uit de eerste paragraaf kracht bij te zetten, plannen we voor volgende maand een interview met Chris Naughton om dit initiatief langer en degelijk te ondersteunen.