Battleroar - Blood Of Legends

Battleroar - Blood Of Legends

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Griekse Battleroar behoort al sinds het titelloze debuut uit 2003 tot een van mijn favoriete epic heavy metal bands. De daaropvolgende ‘Age Of Chaos’ was al een stap vooruit en bij de derde ‘To Death And Beyond’ kon de band bij mij al helemaal niet meer stuk.

Met ‘To Death And Beyond’ sloot Battleroar een het trilogie en daarmee een hoofdstuk in hun loopbaan af. Het heeft maar liefst zes jaar geduurd, maar de nieuwe plaat en het nieuwe hoofdstuk, ‘Blood Of Legends’, is nu eindelijk een feit. En mijn god wat heb ik hier naar uitgekeken. Uiteraard was ik benieuwd of de jaren van stilte invloed hadden op de muziek en het geluid, maar ook omdat de zang tegenwoordig door een van mijn favoriete true metalvocalisten Gerrit Mutz (o.a. Sacred Steel) wordt gedaan. Vol spanning begin ik dan aan de muzikale reis en als men na de mooie akoestische intro ‘Stormgiven’ van start gaat ‘The Swords Are Drawn’ zit ik op het puntje op mijn stoel en gaat het hoofd op en neer op heerlijke epische heldhaftige heavy metal en het wordt gelijk duidelijk dat men de muzikale koers nauwelijks heeft aangepast. Het geluid is iets scherper dan voorheen en daar past het stemgeluid van Mutz prima bij. Dit nummer heeft gelijk alles al wat Battleroar moet hebben. De invloeden van bands zoals Omen, Cirith Ungol en uiteraard Manilla Road zijn wederom volop aanwezig, maar dankzij Mutz’s typerende stem is de vergelijking met Sacred Steel niet te ontkennen.

Na de heerlijke up-tempo opener wordt de tempo flink omlaag gegooid en met elk daaropvolgend nummer wordt het duidelijk dat men op ‘Blood Of Legends’ vooral heeft gekozen voor een zwaardere, melancholischere en meer epische aanpak. Het gros van de nummers is traag en meeslepend van karakter. Sommige keyboardstukken doen zelfs denken aan de welbekende ‘Hammerheart’ sfeer van Bathory! Begrijp me niet verkeerd, want dit is nog altijd op en top Battleroar en wordt de tempo regelmatig omhoog gegooid en worden de nekspieren stevig aan het werk gezet, maar over het algemeen de plaat stukken trager en slepender uitgevallen dan de voorgaande albums. Precies om die reden is ‘Blood Of Legends’ een stuk moeilijker te verteren dan de voorgaande platen en heeft meerdere, aandachtige, luisterbeurten nodig om zich te openbaren. Bij de eerste luisterbeurten lijkt de plaat moeilijk op gang te komen en klinkt door diens slepende karakter langdradig. Dankzij de goede, heldere en hedendaagse productie heeft de plaat echter wel een toegankelijke sound, waardoor de muziek goed tot zijn recht komt. Bij elke luisterbeurt groeien de nummers dan ook steeds meer en laten je op een gegeven moment niet meer los. Elk nummer is dan ook een hoogtepunt op zich en heeft alles wat je van Battleroar en een band in dit genre kan verwachten. En geloof me, het is de moeite waard om het album de tijd te gunnen die het nodig heeft, want dit is old-school epic heavy metal van de bovenste plank en een must voor elke liefhebber van het genre.