Superjoint Ritual - A Lethal Dose Of American Hatred

Label : Mayan Records | Archiveer onder

Marz : Omdat Phil Anselmo zich tegenwoordig voor 100% inzet in allerlei projecten na zijn Pantera avontuur, was ik heel erg benieuwd hoe het nieuwe album van Superjoint Ritual - 'A Lethal Dose Of American Hatred' - nou precies zou klinken. Niet alleen omdat Phil Anselmo een geweldige zanger is en een metal-icoon van deze tijd, maar vooral omdat ik altijd de hoop gekoesterd heb dat Superjoint Ritual hun eerste tegenvallende album 'Use Once And Destroy' zou en moest overtreffen.

Het eerste nummer 'Sickness' begint veelbelovend met een ruige gitaarriff maar vanaf het moment dat Anselmo de band versterkt lijkt het heel andere koek. Dit is niet de Anselmo waar we van leerden houden uit Down of Pantera. Dit klinkt als hardcore punk met een dronken of gare zanger. Nou ja, ik dacht dat het een grapje was. Dat kun je wel verwachten van een band als Superjoint Ritual. Een geintje vooraf. Een triest nummer voordat het echt werk pas echt losbarst bij track twee. Maar die verassing blijft helaas uit. Langzamere riffs afgewisseld met eerdergenoemde hardcore punk gaat heel erg vervelen kan ik je vertellen. Vooral als elk nummer begint met een "one, two, one-two-three-four schreeuwende drummer. Het enige dat grappig is of althans grappig overkomt zijn de titels van de nummers. Een songtitel als 'Stealing A Page Or Two From Armed & Radical Pagans' toverde toch zeker een dikke twee seconden een glimlach op mijn gezicht. Al met al erg tegenvallend allemaal. Laat ik me maar gaan verheugen op andere Anselmo projecten. Nadat hij afgekicked is.