Weltschmerz - Odium Humani Generis

Weltschmerz - Odium Humani Generis

Label : Immortal Frost Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Kevin : Ik draag over het algemeen Nederlandse black metal een warm hart toe. Ik was dan ook vrij verblijd toen ik deze cd op de mat vond. Maar zelfs alle goede wil van de wereld wil soms niet helpen. ‘Odium Humani Generis’ is de debuutplaat van het Nederlandse Weltschmerz en eerlijk gezegd maakt de band op mij geen verpletterende indruk.

De band speelt vrij traditionele black metal met redelijk wat melodieuze stukken. Het eerste wat opvalt is de matte productie waarbij de drums wat begraven liggen onder het droge gitaar geluid. Ook de zang is zo droog als het maar zijn kan. Als er wel reverb of iets dergelijks over zit dan is het wel een hele matige. Verder krijg ik bij de zang ook niet het gevoel dat er met enige overtuiging geschreeuwd wordt hier. Nee, het is eerder praten met een black metal stem of iets dergelijks. Geen kracht, geen overtuiging en compleet niet kwaadaardig. Om over het steenkolen Engels maar te zwijgen, vooral bij het gesproken stuk aan het begin van het derde nummer. Hier bekruipt mij vooral een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Wat ik zo kan volgen van de teksten is er ook al helemaal niets nieuws onder de zon. Speltechnisch is het zeker niet slecht. De band weet hoe hun instrumenten bespeeld dienen te worden maar er komt nooit iets bijzonders of pakkends uit. Naarmate de cd vordert wordt het een langdradig, grijs geheel zonder memorabele momenten.

Weltschmerz komt met hun debuut absoluut niet boven de middenmoot uit. De plaat is niet slecht maar ook zeker niet boeiend genoeg om vaker te willen luisteren. Heel af en toe zijn er momenten waarop wel een potentie wordt blootgelegd maar dan doet de veel te standaard zang alles weer te niet. Ik kan dit geen onvoldoende geven omdat het niet slecht is maar meer als een zesje zit er wat mij betreft niet in.